...
Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk i GD mandag formiddag. Foto: Silje Rindal

Landbruks- og matministeren i nettprat

Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk svarte dere lesere på gd.no mandag formiddag.

Spørsmålene var mange sist ministeren deltok i nettmøte i GD i forkant av årets jordbruksforhandlinger.

Engasjementet var så stort at ministeren mandag formiddag var tilbake for å svare på dere leseres spørsmål.

Dette er hva Brekk svarte på spørsmålene om framtidas landbruk i Gudbrandsdalen, om alt fra inntekter, driftsformer, samdrifter, struktur, bruk av gras og beitearealer:

Nettmøtet er avsluttet.

Tilleggsnæring som hovednæring Mange bønder henter vesentlege deler av inntekta frå såkalt tilleggsnæring. Med unntak av satsing på lokal mat lever nye næringer med utgangspunkt i landbruk eit tilfeldig liv. Vil statsråden gjennom ny landbruksmelding setja utradisjonelt landbruk inn i eit heilheitleg utviklingsperspektiv for norske bygder? Korleis meiner evt statsråden dette kan bidra til arbeidsplasser og rekruttering, kulturlandskap og infrastruktur i bygdene?

Skrevet av: Øystein Rudi

Hei Øystein Rudi

Tilleggsnæringene har etterhvert blitt svært viktige for arbeidsplasser, rekruttering, kulturlandskap og infrastruktur. Vi ser at disse næringene får en stadig viktigere plass og samtidig bidrar det til å åpne gårdene for folk utenfra næringa, mellom anna gjennom Inn på tunet , gardsservering, underholdning med videre. I arbeidet med ny strotingsmelding får disse næringene god plass. Vi er fremdeles i ferd med å innhente høringer til den nye meldingen, så jeg kan ikke si hva konkrete tiltak vi vil sette i verk.

Lars Peder Brekk

Korleis vil dykk gjere landbruksyrket meir populært? Ein ser det stadig vert lagt ned fleire bruk, det vert færre bønder og dette gje ei stor ringvirkning for andre yrkesgrupper, lokalsamfunn, kulturlandskapet og for heile fellessamfunnet. Korleis vil dykk leggje til rette for å oppretthalde også små bruk ute i distrikta?

Skrevet av: Hilsen Marit Svanborg , 22 år

Hei Marit

I vår regjeringsperiode har vi prøvd å gjøre det mer attraktivt å bli bonde. Vi har økt inntektene og gir støtte til mellom annet rekrutteringstiltak. Nedgangen i antall bruk har flatet ut, men det tar lang tid å snu utviklingen. Jeg er enig i at det har store ringvirkninger for hele samfunnet når bonden legger ned drifta. Gjennom ulike støtteordninger prøver vi å legge spesielt godt til rette for å opprettholde drifta på de små bruka ute i distriktene. Jeg tror også det er viktig at bøndene selv er gode ambassadører for yrket sitt, slik at neste generasjon får lyst til å ta over bruket.

Lars Peder Brekk

Jeg lurer på om bøndene snart får høyere inntekt, så det går an å leve av jordbruket??Alt for mange har sluttet, fordi de rett og slett ikke har kapaditet eller helse til å fortsette! Og en må ha 2 jobber skal en ha til salt på maten! Skammeig!!

Skrevet av: Hilsen Marianne Siljehaugen

Hei Marianne

Jeg er enig i at det er behov for å øke inntektene i jordbruket, derfor har også den rødgrønne regjeringa økt inntektsmulighetene i jordbruket mer enn på flere tiår.  I årene 2006-2010 økte inntekten til bonden med over 80 000 kroner i gjennomsnitt. Også i årets jordbruksoppgjør får jordbruket høyere kronemessig inntekt enn andre grupper. Vi har prioritert det grasbaserte husdyrholdet; melk, ku og sau som er spesielt viktig i Oppland. Vi har startet en snuoperasjon som det tar tid å gjennomføre. Vi vil fortsette arbeidet med å legge til rette for økte inntekstmuligheter.

Lars Peder Brekk

Vi står nå i veiskillet. Skal vi bli en del av nedleggingsstatistikken eller skal vi ta over en middels/liten gård med melkedrift. Hvordan vil framtida bli? Slik vi føler det nå vil det å gå inn i dette yrket kun gi oss masse arbeid og lite økonomisk uttelling. Kvoten er på ca 80.0000 liter.Hva skal vi gjøre... Det er vondt å bryte en lang familietradisjon også.

Skrevet av: Hilsen ungt par

Kjære ungt par

Jeg håper inderlig at dere velger å opprettholde drifta. Jeg skjønner dette er et vanskelig valg å ta. Det er arbeidskrevende å drive melkeproduksjon. Men samtidig er det et veldig viktig arbeid dere gjør. Vi må produsere mer mat i Norge, og melkeproduksjon er selve ryggraden for å sikre et landbruk i hele landet. Derfor har vi også prioritert melka i de siste jordbruksoppgjørene. Dette vil jeg også prioritere framover. Vi trenger produktet deres og ringvirkningene det skaper, så jeg håper dere velger å opprettholde produksjonen.

Lars Peder Brekk

Norrland i Sverige ble avskaffet på 60-tallet, når blir det slutt på at det bor folk i norddalen? Og hva gjør du for at ikke det samme skal skje her som i Sverige? Kunne vi opprettholdt det slik vi klarer det i Norge uten oljen?

Skrevet av: Hilsen Annie L, Fron

Hei Annie

Det er riktig at Sverige i større grad enn Norge har lagt ned distriktsjordbruket. Det er bare å ta seg en tur over grensa så ser du det. Det er en konsekvens av ulik landbrukspolitikk i Norge og Sverige, og selvsagt Sveriges EU-medlemskap. I Norge har vi bevisst valgt å støtte og dermed opprettholde en jordbruksproduksjon i hele landet. Selvsagt er dette enklere med oljeinntektene, men det har mest med politisk prioriteringer å gjøre. I de siste årene har vi økt inntektsmulighetene for norsk landbruk og vi har prioritert melk og grasbaserte produksjoner, som er spesielt viktig for distriktene. Dette vil jeg fortsette med.

Lars Peder Brekk

Jeg er 3-dje generasjons bruker på et et lite Bureisningsbruk i ei fjellbygd. Kan det være riktig å fortsette denne praksis med "Bo og driveplikt" på disse småbruka ? Burde ikke disse kunne selges på det åpne marked, og med det til en salspris som er "normal" markedspris ?

Skrevet av: Hilsen Tore Dalsheim

Hei Tore

Jeg er sterkt opptatt av å prioritere de som skal inn i norsk jordbruk framfor de som skal ut. Dersom vi skal sikre rekruttering og at ungdom får tilgang til nye bruk så må vi fortsatt ha prisregulering og boplikt. I fjor endret vi eiendomslovgivningen blant annet ved å heve arealgrensene, noe som har gjort at mange flere små bruk ikke er omfattet av prisregulering. Vi har i det siste gjennom forskrift økt maksimum takst på gårdsbruk og makstakst for boverdi. Alt dette bidrar til å forenkle og gjøre det enklere å omsette eiendom enn tidligere.

Lars Peder Brekk

Hei! Bor i Skåbu, en fjellbygd i Gudbrandsdalen. Som mange andre bygder sliter Skåbu med at bønder gir opp og slutter, husdyra blir borte. Det skapes få nye arbeidsplasser, folk må ut av bygda for å finne arbeid. På sikt kan en se for seg at bygda avfolkes. Mener landbruks og matministeren at det bør settes inn tiltak for å motvirke en slik utvikling og i tilfelle hvilke tiltak vil være best for å sikre at Skåbu fortsatt skal være et livskraftig samfunn?

Skrevet av: Geir Grosberg

Hei Geir

Ja, det bør settes inn tiltak for å opprettholde jordbruk i alle deler av landet. Og jordbruksavtalens hensikt og virkning er nettopp det, blant annet gjennom strukturtilskudd, distriktsdifferensiering, frakttilskudd og tilskudd til etablering av nye næringer. Jordbrukspolitikken er motstrømspolitikk innrettet på å motvirke tunge samfunnstrender. Den rødgrønne regjeringa har lagt til rette for et vesentlig inntekstløft , og velferdsordningene er forbedret. Jeg mener dette er vesentlige bidrag og er åpen for innspill av en som på navnet muligens kan gjenkjennes som tidligere leder i Norsk Bonde- og småbrukerlag.

Lars Peder Brekk

Hei Hvilken tanker har du rundt desentralisering av landbruket?

Skrevet av: Hilse Johan

Hei Johan

ordbruket er og må være en desentralisert næring for at vi skal kunne opprettholde og over tid øke produksjonen av mat, derfor har grasbasert husdyrhold vært prioritert i mine to jordbruksoppgjør. Vi har også styrket fraktordningene, i år spesielt for kjøtt. Dette er viktig for å legge til rette for alle bruk uavhengig av geografi.

Lars Peder Brekk

Utregning fra L-Regnskap på lillehammer viser at en samdrift med 5 deltakere der alle i utgangspunktet har 16 kyr og 35 ungdyr, mister husdyr- og avløsertilskudd på tilsammen 768.000 pr år når de slår seg sammen. Likevel er vi noen som gjør det, for å ha mulighet til å bygge nytt. Å bygge nytt til 16 kyr er helt umulig økonomisk. Synes landbruksministeren dette er rimelig?

Skrevet av: Hilsen Leif Olav Aurlien

Hei Leif Olav

Jeg mener regnestykket er helt feil. Det gir ingen mening å slå seg sammen, og så regne på hva man ville fått i tilskudd dersom man fortsatt drev hver for seg. Man kan ikke være stor i fjøset og liten på søknadsskjema. Hensikten med strukturtilskudd er å kompensere for faktiske skalaulemper. Vi kan heller ikke skille på tilskuddsutbetalingen etter organisasjonsform. Hvis et foretak har for eksempel 40 kyr bør tilskuddsutmålingen være uavhengig av om bruket alltid har vært så stort, om et enkelt bruk har kjøpt seg opp eller leid kvote, eller om flere har lagt sine kvoter sammen i samdrift.

Lars Peder Brekk

Som leder for Q-Meierienes anlegg i Gausdal er jeg opptatt av rammevilkår og forutsigbarhet som sikrer lokale arbeidsplasser og fremtidig drift. Mitt spørsmål er derfor todelt: Hvordan ser landbruksministeren på konkurranse i meierisektoren generelt sett og hva vil han gjøre for å legge til rette for fortsatt konkurranse, også når dagens avgifts- og tilskuddsordninger skal revurderes i 2012?

Skrevet av: Hilsen Knut Magne Tofte

Jeg er opptatt av fornuftig konkurranse i meierisektoren. Vi har i tråd med intensjoner fra Stortinget, blant annet gjennom prisutjevningsordninga, lagt til rette for at Q-meieriene og Synnøve Finden skal ha gode rammevilkår. Jeg vil ikke foregripe den gjennomgang av avgifts- og tilskuddsordningene som skal skje i 2012, men min intensjon er å sikre fortsatt konkurranse i dette markedet.

Lars Peder Brekk

Har Ministeren noen kommentar til hvorfor det er viktig å subsidiere en næring fremfor andre? Hvorfor er jordbruk så viktig? Er det ikke bedre å la tilbud/etterspørsel regjere? På den måten tvinges det jo til mer effektiv drift.

Skrevet av: MHL

Dersom vi skal ha en egen matproduksjon i Norge må vi ha et sterkt importvern og rammevilkår for næringa som gjør det mulig å produsere med rimelig god inntekt. Å fjerne subsidier vil i denne forstand innebære at du legger ned norsk matproduksjon. Vårt lønnsnivå og kostnadsnivå gjør det nødvendig med overføringer i et visst omfang. Total produksjonsverdi i landbruket er i underkant av 35 milliarder kroner; 2/3 er markedsinntekter, 1/3 er overføringer. Svaret er ikke mer marked, svaret er å videreføre den modellen vi har i Norge. Reiser vi til Sverige ser vi effekten av andre systemer.

Lars Peder Brekk

Jeg arbeider med Inn på tunet hos Fylkesmannen i Oppland. Nå har vi fått en 3-årig satsing med at kommuner kan søke jordbruksavtalemidler til å kjøpe/utvikle Inn på tunet tiltak. Vi registrerer at interessen for Inn på tunet er svært stor i landbruket, ikke minst hos kvinnelige brukere. Og det er ofte også små bruk som ønsker å satse. Men vi ser stadig hvordan flaskehalsen for Inn på tunet tilbyderne er å få økonomisk gode og forpliktende kjøpsavtaler. Hva er din mening, vil mer av jordbruksavtalemidlene ku

Skrevet av: N.N.

Hei

Jeg er opptatt av å videreføre den flotte satsningen vi ser Inn på tunet i mange områder. På landsbasis har vi nå over 800 gårder som har en eller annen Inn på tunet-aktivitet. Dette er viktige bidrag til økt mangfold og økte inntekter i næringa. Vi er opptatt av å støtte opp om arbeidet med å få til bedre avtaler med kommunene. Det ble i fjor satt av 18 millioner kroner over en treårs periode for å jobbe både med forbedrede avtaleordninger med kommunene og økt kvalitet i tilbudet. For mange bruk og for mange drivere med spesielle kunnskaper kan Inn på tunet være en særdeles viktig aktivitet i framtida med et godt inntektspotensial. Gjennom Inn på tunet kan vi gi mange brukere en bedre hverdag.

Lars Peder Brekk

Har du noen tips til at gras , kan vokse fortere ?

Skrevet av: anonym

Hei

Kanskje kan regndansen hjelpe i enkelte områder:) Lykke til!

Lars Peder Brekk

Jeg tror at de nye kravene om minst 10-års leiekontrakter i forbindelse med jordleie vil sannsynligvis føre til at mange vegrer seg for leie bort. I den forbindelse så tror jeg at forslaget om å gi areal-/og kulturlandskapstillegg for at man bruker en beitepusser for å hindre gjengroing vil være lurt. Det er jo en kjensgjerning at det i en del områder nesten ikke er etterspørsel etter dyrket mark. Er det ovennevnte forslaget (med "beitepussing") noe LMD vil komme tilbake til ?tilbake til

Skrevet av: Lesjing

Hei

Generelt er leienivået i norsk jordbruk for høyt. Vi bør sørge for at jord i større grad blir eid av brukeren. Vi har nettopp endret regelverket for prisfastsetting av jordbrukseiendommer. Vi ser nå på praktiseringen av delingsforbudet.  Vedtaket om ti års leiekontrakter er imidlertid innført  for å sikre leietaker mulighet til å investere i jorda. Samtidig bidrar det til trygghet for utleier. Spørsmålet om tilskuddet om beitepussing er en sak mellom avtalepartene, dette har selvsagt med kulturlandskapet å gjøre.

Lars Peder Brekk

Har hørt frå NILF at forholdet mellom grovfôrbasert og kraftfôrbasert matproduksjon i Norge har endra seg drastisk frå ei 50/50 fordeling i 1995 til 30/70 i 2008. Det er fatalt for produksjonar i Norge, som er basert på grovfôr og ikkje minst utmarksbeite. Kjem dere til å gjera tiltak i tilskota og fordelinga av desse for å endra den kursen?

Skrevet av: Mvh Pål Kjorstad, leder i Oppland Sau og Geit

Hei Pål

Jeg kan ikke gå god for tallene, men det er riktig at forbruket i Norge er dreid. Først og fremst som følge av forbrukertrender og endring i etterspørsel etter kjøtt. Vi bruker nesten ikke tilskudd til produksjon av hvitt kjøtt. Rundt 85 prosent av budsjettstøtten som går direkte til produsentene går til grasbasert husdyrhold, og bare rundt 2,5 prosent går til kraftforkrevende produksjon. Den rødgrønne regjeringen har økt beitetilskuddene med over 470 millioner kroner. De siste oppgjørene har entydig hatt gras som prioritering.  Så regjeringens prioritering er klar, men jordbruket må jo produsere for det jordbruket som er der.

Lars Peder Brekk

Mest lest nå

...

Bilmotoren for stor - da ble eieren fotgjenger

Nyheter En ung bilfører på Otta kjørte rundt i en BMW med for stor motor. Føreren fikk kjøreforbud og Statens vegvesen klippet skiltene på stedet. Les mer

...

Knuste kiosk med klo

Nyheter Entreprenør-selskapet Kjell-Arne Schjørn knuste Skurva-kiosken i Nordre Ål på minutter- på bestilling! Les mer

...

Den store UKM-helgen

Kultur Ungdom fra hele Gudbrandsdalen har deltatt på ungdommens kulturmønstring denne helgen. Les mer

...

Problem-SUV-ene

Motor Dette er SUV-ene med flest feil og problemer. Les mer

TIPS OSS

Telefon: 977 21 000
SMS: GDTIPS + mld til 2097
MMS: GDTIPS + mld til 2097
E-post: tips@gd.no

KONTAKT OSS

Telefon 61 22 10 00
Besøksadr: Jernbanegt. 13, Lillehammer
Postadr: Postboks 954, 2604 Lillehammer
E-post annonse: annonse@gd.no
E-post abonnement: abonnement@gd.no

Lokalkontor

Vinstra - telefon 61 22 10 00
Otta - telefon 61 22 10 00
Lom - telefon 61 22 10 00

Redaksjonen

Ansvarlig redaktør: Kristian Skullerud
Redaktør: Hallvard Grotli (politisk)
Redaktør: Anne Stokke (nyhet)
Redaktør: Kine Søreng Hernes (kultur/feature)
Redaktør: Hans Petter Eide (produksjon)

Redaktøransvar
Redaktøransvar
Innholdet i utskriften er vernet etter åndsverklovens regler.
Utskriften er kun til privat bruk og kan ikke benyttes på annen måte.
Kopiering eller spredning av innholdet krever avtale med rettighetshaver eller Kopinor.