(Nettavisen) Nasjonaldagen er like om hjørnet, og både is, pølser og en god frokost hører med. Men hvor mye dyrere har det blitt å feire 17. mai? Og i hvilken butikk handler du billigst til den store festdagen?

Nettavisen har sammenlignet fjorårets 17.maikurv med prisene i år.

Kun 3 av 17 varer i vår 17. mai-kurv hadde samme pris. 8 av varene har blitt dyrere. Noen varer mer enn andre.

  • Toro Vaffelmiks har hatt en prisøkning på 50 prosent på ett år.
  • Sprøstekt løk har økt med 40 prosent.
  • Potetgull har blitt 20 prosent dyrere på 1,5 år.
  • Ost har hatt en prisøkning på 10 prosent.
  • Melkesjokolade har blitt 8 prosent dyrere.
  • Grillpølser har hatt en prisøkning på 8 prosent.

Les hele pristesten lenger ned i saken

– Dette viser at det folk spiser til det daglige blir dyrere, mens brus og sjokolade er blitt billigere, slik at helhetsinntrykket for dagligvarebransjen ser bedre ut, sier Rune Nikolaisen i Gjerrigknark.com til Nettavisen, og fastslår:

– Pristesten viser at folks oppfatning og følelser om at mat har blitt dyrere, stemmer.

Oda var ikke med i fjorårets test.

Lenger ned i artikkelen sammenligner vi prisene på 17.mai-varene hos lavpriskjedene, Kiwi, Rema 1000, Extra og Oda.

Flere varer har blitt billigere

Selv om flere varer hatt fått solide prispåslag, er den gode nyheten at nesten 30 prosent av varene er blitt billigere siden i fjor.

  • Pepsi Max har blitt 18 prosent billigere - 5 kroner rimeligere per flaske.
  • Twist har blitt 7 kroner billigere - prisnedgang på 13 prosent.
  • Sennep, Ketchup og Solo er også nedsatt.

Nettavisens handlekurv har blitt 12 kroner dyrere, tilsvarende en prisstigning på 2,3 prosent siden i fjor. Det er noe høyere enn SSBs konsumprisindeks, som viser en økning på 1,7 prosent for matvarer og alkoholfrie drikkevarer, i perioden april 2021 til april 2022.

Artikkelen fortsetter etter pristabellen.

Oda har billigst is

Det er nesten dødt løp blant lavpriskjedene, men hos Oda, lavpriskjeden på nett, handler du den rimeligste 17. mai-kurven i år. Matvarene er 3 kroner billigere på totalen enn Kiwi, Rema 1000 og Extra. Odas konkurrenter kommer likt ut på totalen. Denne gangen er det krone-isen som tar Oda til topps.

– Vi er veldig fornøyd med å være billigst på en 17. mai-kurv, sier Tor Erik Aag til Nettavisen, og viser til at Oda nylig vant pristesten hos VGs Matbørs og pristesten på påskegodt hos Nettavisen.

– Før høytider vet butikkene at det kommer pristester i mediene. De følger nok derfor ekstra godt med på produktene de vet kan bli testet, og det er nok grunnen til at små marginer skiller Oda fra konkurrentene, samt at Rema, Extra og Kiwi kommer likt ut i testen, sier Øystein Foros, professor i økonomi ved Norges Handelshøyskole til Nettavisen.

Artikkelen fortsetter etter pristabellen.

– I hvilken grad bør konkurrentene frykte for å miste kunder til Oda?

– Oda har vunnet flere pristester hos både Nettavisen og VG. Nå ligger de jevnt med de tre store lavpriskjedene. Det begynner å bli etablert at forbrukeren ikke taper penger hos Oda. De er like billige som de andre. Du betaler ikke noe ekstra for å få varene levert hjem.

Økonomiprofessoren påpeker at Odas konkurrenter bruker pristestene i mediene til profilering. For kort tid siden reklamerte Kiwi med at de nylig var billigst i Nettavisens prisundersøkelse.

– Hvis Oda vinner like mye, vil det rokke ved troverdigheten til de andre. Det er en slags trussel mot de etablerte lavpriskjedene om hvor billige de egentlig er, sier han.

Her er handlekurven 1300 kroner billigere enn Kiwi

Avgiftskutt: Potetgull dyrere – brus billigere

Fra og med 1. januar i fjor ble den historiske og særnorske sjokolade- og sukkeravgiften avviklet etter nesten 100 år. Avgiften ble fjernet som følge av et budsjettforlik mellom Frp og den daværende Solberg-regjeringen, desember 2020.

At Twist er billigere enn i fjor skyldes imidlertid ikke avgiftslettelse. I mai i fjor var det nesten ett halvt år siden den ble fjernet.

Nettavisens Dagligvarebørsen viser at potetgull kostet 24,9 hos Rema og Kiwi oktober 2020. Etter prisjusteringene i februar i fjor, varierte prisene på potetgullet mye. Fra 26,4 kroner hos Kiwi til 29,9 hos Extra. På 1,5 år har potetgull blitt 5 kroner dyrere, tilsvarende 20 prosent.

Pepsi Max er 5 kroner billigere enn i fjor. Priskuttet skyldes at særavgiften på alkoholfrie drikkevarer i Norge ble historie 1. juli i fjor.

– Coop: – Det er Oda som har glippet på isen

– Vi er veldig godt fornøyd med at vi er like billige som konkurrenten. Det viser at vi har holdt det vi lover overfor kundene våre, som er de som eier oss, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop til Nettavisen.

– Hvorfor har dere glippet på dyrere krone-is?

– Vi har ikke glippet og har billig is til kundene. Det er Oda som har glippet og ikke har produktet tilgjengelig for sine kunder, og slik sett ikke er den billigste kjeden. Slik Coop har forstått, er de nå utsolgt og de leverer dessuten ikke til hele landet. Det er egentlig godt gjort å gå tom for krone-is rett før 17.mai, sier han.

Da Nettavisen sjekket fredag ettermiddag var Oda tom for isen. Aag i Oda opplyser at de har vært utsolgt siden fredag formiddag til 16.30 på ettermiddagen. Oda lover at kundene nå kan fortsette å handle den billige isen etter at kjeden har fylt opp med nye forsyninger.

– Frykter ikke Oda

Kristiansen sier de ikke frykter konkurransen fra Oda.

– Vi har stor respekt for Oda og følger alle konkurrenter tett. Men skal du bli foretrukket av kundene må du ha de varene kundene ønsker tilgjengelig, og du må kunne levere lave priser over hele landet til like priser, sier han.

Han viser til at Extra har 1600 flere varer enn konkurrentene og like lave priser. Det er grunnen til at Extra har vokst mest de siste årene, mener han.

– Hva er årsaken til at enkelte varer har blitt opptil 40 prosent dyrere enn i fjor?

– Flere av varene kan ha vært på tilbud eller kampanje. Totalt sett har dagligvareprisene steget langt mindre enn den generelle prisveksten i samfunnet, sier han.

Coop uttaler at årsaken til at de ligger likt som konkurrentene, Rema og Kiwi er at det er beinhard konkurranse om kundene.