850 var uten bredbånd i dalen: – Beklager, sier Telenor

Et brudd på en fiberlinje gjorde flere gudbrandsdøler nett-løse mandag og tirsdag.

DEL

– Vi fikk et fiberbrudd mandag, som fører til at cirka 400 kunder i Sør-Fron, 300 kunder i Ringebu og 150 kunder i Gausdal er uten internett, sier informasjonssjef i Telenor, Magnus Line til GD.

Rundt klokken 12 mandag ble det brudd på en fiberkabel i forbindelse med gravearbeid i Follebu. Dette bruddet førte til at så mange som 850 husstander ble uten bredbånd. Det var de fremdeles tirsdag formiddag da GD ble oppringt av en leser fra Ringebu.

– I starten fikk vi beskjed om at det var brudd i nærområdet, men etter hvert fikk vi forklaring på at det skyldes et brudd i Follebu. Det høres merkelig ut, sier Asbjørn Haverstad til GD.

Rundt tre kilometer nord for Follebu er det en transportkabel som har bredbåndstrafikk i stor områder som har blitt gravd over. Et strekk på rundt 700 meter må repareres eller skjøtes på nytt, bekrefter Line hos Telenor.

– Vi har en entreprenør på stedet som anslo at feilen skal rettes i løpet av tirsdag ettermiddag, sier Line.

Haverstad i Ringebu synes det er merkelig at så mange kunder skal måtte gå så lang tid uten nett-tilgang.

– I 2019 bør en storoperatør som Telenor kunne fikse en slik feil i løpet av få timer, mener han.

Line bekrefter at en slik feil normalt blir retta ganske raskt, men at en manglende del gjør at det tar litt lengre tid enn normalt.

– Vi fikk ikke satt i gang rettearbeid mandag, fordi entreprenøren manglet noen deler. De delene kom tirsdag morgen, forteller informasjonssjefen.

Han passer på å beklage til kundene som er rammet.

– Vi beklager, og har forståelse for at det er en ugunstig situasjon å være i. De som har mobilabonnement hos oss kan også få gratis datapakke inntil situasjonen er avklart, sier Magnus Line.

Feilen ble rettet tirsdag klokken 14.58, sier Telenors pressevakt Henriette Holte.

Artikkeltags