Strandtorgets eiere ønsker seg Vinmonopolet. Selvfølgelig vil de det. Det er det siste de mangler fra sentrum. Er det nå nådestøtet fra Hamar skal settes inn? Jeg frykter det, og roper herved varsku. Vi må igjen være våkne og slåss for å ta vare på vårt kjære sentrum.

Strandtorgets nye eiere, Hage-familien og Scala eiendom fra Hamar, har i løpet av de siste 30–40 årene fullstendig utradert Hamar og Gjøvik sentrums varehandel ved å bygge sine kjøpesentra gedigne og komplette. Overmakten er total, og småbedriftseierne har ikke hatt en sjanse til å kjempe imot.

Jeg tviler sterkt på at hensikten til Strandtorgets eiere er noe annet enn å gire egen omsetning, og dermed øke sentrets verdi og inntekter med millioner av kroner. Det vil skje på bekostning av et levende sentrum. Det er jo der de må ta det ifra. Og det vet de, selv om de selvfølgelig sier noe annet.

Jeg tviler sterkt på at hensikten til Strandtorgets eiere er noe annet enn å gire egen omsetning, og dermed øke sentrets verdi og inntekter med millioner av kroner

Lillehammer sentrum, som ett av få i Norge, har klart å overleve en mer eller mindre evig kamp for å hindre at sentrum blir fullstendig utarmet. Vi har slåss mot alt fra internasjonale oppkjøpsfond og kjøpesenterkongen Olav Thon, til ulike eiendomskonstellasjoner. De har alle til felles at de har sett at her er det et sentrum med mye omsetning å stjele, som så girer opp sentrets inntjening og verdi.Vil ha nytt pol: – Dropper Lillehammer på grunn av parkeringen

Gagner det Lillehammer? Det høres forlokkende ut, og det er lett å la seg blende av lovnader om millioninvesteringer. Men i det lange løp er det Lillehammer kommune og dens innbyggere som taper.

Nøkkelen til Lillehammer sentrums suksess har vært bevisste og ansvarlige politikere som kun har latt Strandtorget bygge ut litt etter litt, og ikke i store bolker der de suger til seg mange butikker av gangen. Tverrpolitisk er det vedtatt at Lillehammer sentrum skal være et levende sentrum. Det forplikter, og det må etterleves i praksis. Det krever modige politikere som tør å si nei til noe.

Vinmonopolet er den tyngste faktoren som opprettholder en noenlunde balanse mellom sentrum og Strandtorget. Polet drar også med seg mye annen handel. Polet er en svært viktig handelstrigger for sentrum. Ved å åpne en liten filial på Strandtorget, så får du raskt og først en handelslekkasje og stor trafikk på Strandtorgets pol. Dette undergraver det store og gode polet i sentrum, og deretter kommer et krav om å få utvide til komplett pol på Strandtorget. Neste steg er at polet i sentrum bygges ned, og vipps er det vinmonopol kun på Strandtorget.

Dette er enkel handelspsykologi, og dette vet eierne av Strandtorget svært godt. Her er det penger å tjene for Hamar-eierne.

I min tid på Norges Varehandelshøyskole, var undervisningen i hvordan man skulle gire og utvikle et senter helt sentral. Vi ser nå godt hvordan de reorganiserer senteret og legger til rette for 3.000 nye kvadratmeter når Strandtorget skal utvides når Monter flytter til Sannom. Dette er også en sak det har vært lite diskusjon rundt, men det får vi ta senere.

Hage og Scala eiendom har som eneste argument at hyttefolket reiser videre fordi de ikke fikk polvarer på Strandtorget på fredag, de ikke kunne svinge fem minutter innom sentrum. Ja, kanskje. Så fint at det drypper litt på Øyer og Gausdal også.

Les også

Dølene vil tape på nytt pol

Det Strandtorgets eiere ikke sier noe om, er at de samme hyttefolka kommer til sentrum på lørdag. De kommer for å handle på polet og kose seg i et levende sentrum. For et levende og unikt sentrum har de ikke lenger i byen de kom fra. De byene er i de fleste tilfeller utradert av kjøpesentra. For i de fleste byene i Norge av sammenlignbar størrelse, så bukket politikerne for storkapitalen og lot seg blende av lovnader om store investeringer i kjøpesenter. Det angrer de bittert på i dag, og de bruker millioner av kommunale kroner på å forsøke å blåse liv i sine sentrum.

Et kjøpesenter i enhver by har stort sett det samme innholdet. De ser ganske så like ut. Et sentrum er unikt, og kan bli et betydelig større trekkplaster om det forvaltes riktig. Det krever bevisste politikere og myndigheter.

Et kjøpesenter i enhver by har stort sett det samme innholdet. De ser ganske så like ut. Et sentrum er unikt

Så bruker Strandtorgets eiere argumentet om at det er for vanskelig å parkere i sentrum. Det har de for så vidt rett i pr. i dag, men absolutt ikke som argument for å åpne et nytt vinmonopol på Strandtorget. Derimot bør det være et argument som forsterker viktigheten av å få på plass parkering i fjell under sentrum. En av hallene er prosjektert mer eller mindre rett under Vinmonopolet i Jernbanegata, og derifra kan du ta heisen rett opp og gå mer eller mindre rett inn på polet. Det blir trolig kortere til bilen i fjellhallen, enn på Strandtorget, og i tillegg er bilen isfri og varm når du er ferdig på polet der den står i en fjellhall. Kanskje Hage heller bør investere i parkering i fjell, så får vi ordnet opp i den parkeringsfloken og vi kan gå hånd i hånd videre?

Heldigvis for Lillehammer har vi hatt bevisste politikere som er glade i byen sin og vet å ta vare på sjela og hjertet til byen. Den kampen er nå viktigere enn noen gang for sentrum. Et sentrum preget av økende konkurranse fra netthandel, boxhandel, Strandtorgets utvidelser og dønninger etter pandemien. Tiden er absolutt ikke moden for et nytt pol på Strandtorget. Tvert imot!

Ta vare på hjertet vårt! Ta vare på sentrum!

Fredrik S. Frisenberg, Lillehammer, gullsmedmester, bypatriot og sentrumsforkjemper