Gå til sidens hovedinnhold

Alexander (21) måtte vente 1,5 time på sitteplass – reagerer på at det ikke er mulig med setereservasjon på toget

Alexander Bakke (21) skulle på Kvitfjell for å tilbringe vinterferie på hytta sammen med familien. Halve strekningen måtte han stå på et tog som var for fullt for komfortsonen i koronatiden.

(Avisa Oslo) På grunn av jobb måtte 21-åringen komme etter med toget. 469 kroner betalte han for billetten fra Oslo Sentralstasjon til Ringebu med regiontoget til Dombås onsdag kveld.

– Jeg skjønte at det kom til å bli veldig fullt da jeg kom på og veldig mange av setene allerede var tatt, sier Bakke til Avisa Oslo.

21-åringen synes det var rart at han ikke fikk reservert sete når han kjøpte billett på nett.

– Det sto betryggende at det «vanligvis er ledige seter på denne strekningen på valgt avgang», så jeg tenkte at det får være ok, sier Alexander.

Han forteller at alle sørget for at var et ledig sete mellom hver person, men resultatet var et han sammen med andre måtte stå oppreist fra Oslo S til Brumunddal før de fikk sitteplass. Dette tok 1,5 time. Han synes selv det virket som om det var uvanlig mange om bord og tror det skyldes vinterferien.

Måtte sette seg ved sidemannen

– Jeg er i det minste ganske ung, og selv om det tar på kreftene selv for meg å stå oppreist på et tog i bevegelse i 1,5 time, var det kun leit å se på flere godt voksne og eldre som ustødig klamret seg fast til håndtak oppover de svingete sporene mot Dombås.

Hans observasjon var at på de lengre reisene er folk ikke så oppmerksomme med å gi fra seg setene til de eldre eller andre som skulle trenge det.

– Noen eldre måtte til slutt sette seg i umiddelbar nærhet til andre ved setet ved siden av, forteller Alexander, og legger til at det var flere om bord som uttrykte at de var misfornøyde.

Han skal sitte på med familien hjem igjen fra fjellet men synes at Vy burde rydde opp i dette.

– Det var en kjedelig opplevelse. Det er ikke kult å selge billett midt under en global pandemi og ikke tillate sitteplasser. Det skal ikke skje.

Han synes det burde være mulig å reserve seter, spesielt for de eldre og andre som ikke har mulighet til å stå oppreist på et tettpakket regionstog under pandemien.

Ikke setereservasjon

– Det er riktig som kunden forteller at det var mange på dette toget. Det var et tog med fem vogner der enkelte dessverre måtte stå. Det er beklagelig og vi følger hele tiden med på hvordan trafikken utvikler seg. Vi har satt opp ekstra kapasitet i vinterferien på de dagene og tidene der flest normalt reiser, men reisemønstrene er mye endret som følge av korona og på dette toget var det nok flere enn forventet, sier Gina Scholz, pressevakt i Vy.

Det er ikke mulig å reservere plass på R10, som er toget som kjører mellom Drammen og Lillehammer, og Scholz forteller at det heller ikke har vært et behov å innføre det.

– Vi har i dag nærmere 70 prosent færre kunder samlet i togene våre fordi mange er flinke til å følge regler om å ha hjemmekontor og unngå unødvendige reiser. Helsemyndighetene anbefaler fortsatt å begrense reiser med kollektivtransport.

– Er det maks kapasitet på antall reisende?

– Dette er et tog hvor en kan komme på underveis og kjøpe billetten sin om bord. Vi har ikke mulighet til å avvise reisende med gyldig billett. Vi oppfordrer også til å vente til neste avgang om det er mange reisende, men forstår at det ikke er like enkelt på strekninger der det er en stund til neste tog kommer.

Vy minner også om at en ikke skal reise om en er syk eller mistenker sykdom.

– Videre ber vi reisende selv ha med munnbind og benytte dette i henhold til gjeldende regler, sier Scholz.