Andre områder har mye større behov for utbedringer enn E6 gjennom Øyer

Dronebilde av Ensbykrysset april 2019.

Dronebilde av Ensbykrysset april 2019. Foto:

Av
DEL

leserinnlegg

Veldig godt å se at ordføreren i Øyer er krystallklar på at utbygging av motorvegen i denne omgangen bør avsluttes ved Ensby.

Det er greit å forstå at sentrale myndigheter ønsker en god trafikkåre mellom Oslo og Trondheim, der det kan holdes høy gjennomsnittsfart. Men pr. i dag er det, som ordføreren påpeker, andre områder lenger nord som har mye større behov for utbedringer enn strekningen gjennom Øyer.

Ved bygging av «nasjonale motorveger» må det være en selvfølge at man søker å gjøre dette så skånsomt som mulig for lokalsamfunnene som berøres. En foreløpig stopp ved Ensby bør åpne for en gjennomgang og vurdering av forskjellige alternativer for videreføringen gjennom Øyer, herunder et «alternativ vest» fra Ensbyområdet til Skarsmoen, med tunnel under Klopphaugkampen.

Legger man en linjal på kartet mellom disse punktene, virker det som man ved å velge et «tunnel vest alternativ» nesten kan halvere lengden på dette strekket, sammenlignet med å følge dagens E6. Enkel logikk skulle tilsi at dette da burde være et interessant alternativ også for dem som regner på samfunnsøkonomiske og miljømessige sider ved slike prosjekter.

Disse synspunktene er i høy grad «lekmanns-synsing» men i denne omgangen bør vi i hvert fall nå massivt støtte opp om standpunktet som ordføreren framfører, slik at ingen får et påskudd om at det er uenighet i Øyer om dette, og bruker det som argument for å se bort ifra signalene ordføreren kpmmer med, og dermed også svekker mulighetene for alternative løsninger for videreføring.

Odd Bræin, Øyer


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags