Gå til sidens hovedinnhold

Ansatte på jernbanen blir kasteballer

Artikkelen er over 2 år gammel

Leserinnlegg Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Bane NOR er knapt oppe å stå etter utskilling fra Jernbaneverket. Tillitsvalgte i offentlig sektor er sterkt kritisk til enda en ny omorganisering gjennom opprettelsen av Spordrift AS. Selskapet skal drifte og vedlikeholde jernbanen, den samme jobben som Bane NOR gjør i dag.

Drift og vedlikehold av jernbanen vil bli flyttet over i det nye selskapet i løpet av første halvår 2019. Over 1000 ansatte i Bane NOR går en usikker framtid i møte. Overflyttingsdato og direktør er det eneste som er klart.

Til tross for at Spordrift AS skal være i drift om kort tid, er følgende ikke klart:

  • hvilke funksjoner som skal flyttes over
  • hva det nye selskapet skal gjøre
  • hva kontraktene skal inneholde
  • hvilken besparelse i kroner man vil få
  • om man vil oppnå samme sikkerhetsnivå
  • risikovurdering på den formen å drifte jernbanen på

Opprettelsen av Spordrift AS tar Jernbanereformen et skritt videre - privatisering og konkurranseutsetting er feil spor. Eksempler fra Sverige og England tilsier at man ikke skal gjøre de samme feilene med norsk jernbane. Jernbanereformen fører til oppsplitting, ansvarspulverisering, flere ledere med millionlønner og mindre til god og trygg jernbanedrift.

Tillitsvalgte i offentlig sektor vil samle NSB og Bane NOR under et felles holdingselskap. Dette gir samordning mellom de som bevilger penger, de som bygger jernbane, de som kjører togene og publikums behov. Erfaringer fra Europa og resten av verden viser at samlet styring av jernbanen gir mest effektiv drift, og mest fornøyde kunder.