Batteribombe fra Tesla: Kan gi kraftig priskutt

FILE - In this Feb. 2, 2020, file photo, the company logo shines on the grille of an unsold 2020 Model X at a Tesla dealership in Littleton, Colo. Tesla is now worth more than General Motors, Ford and Fiat Chrysler combined, even though the Big Three together sell more cars and trucks in two weeks than Tesla does in a whole year. (AP Photo/David Zalubowski, File)

FILE - In this Feb. 2, 2020, file photo, the company logo shines on the grille of an unsold 2020 Model X at a Tesla dealership in Littleton, Colo. Tesla is now worth more than General Motors, Ford and Fiat Chrysler combined, even though the Big Three together sell more cars and trucks in two weeks than Tesla does in a whole year. (AP Photo/David Zalubowski, File) Foto:

Av

Elbilkjempen skal være i samtaler med batteriprodusent for levering av batteri uten det svindyre metallet kobolt. Da er det i så fall duket for et kraftig priskutt for bilprodusenten.

DEL

(Nettavisen): Tesla er i fremskredne samtaler med selskapet CATL om bruk av batterier uten kobolt.

Det melder nyhetsbyrået Reuters i en eksklusiv sak tirsdag.

Det vil være første gang Tesla bruker slike batterier, som omtales som LFP-batterier, i noen av sine biler.

Viktig metall

Kobolt er en helt nødvendig for produksjon av batterier, og er blitt omtalt som «kanskje det viktigste metallet i det 21. århundret», på grunn av den sentrale betydningen metallet har for elektrifisering. Det har imidlertid også ført til et kraftig prisøkningen for metallet. Prisen i dag ligger på nærmere 300.000 kroner tonnet.

Batterier uten kobolt kan dermed bety en revolusjon for elbilbatterier, ikke minst fordi disse LFP-batteriene vil være betydelig billigere. Ifølge Reuters er det snakk om et «tosifret» priskutt sammenliknet med dagens batterier.

Det er fortsatt usikkert i hvor stor grad Tesla planlegger å bruke de nye batteriene. I første omgang vil det bare gjelder biler produsert i Kina. Samtidig har Tesla-sjef Elon Musk sagt at i 2018 at de skal redusere bruken av kobolt til «nesten ingenting» i fremtiden.

Kongo

Det skyldes både prisen, som i dag ligger på 33.500 dollar per tonn, men også på grunn av måten de blir tilvirket på. Neste to tredjedeler av verdens kobolt kommer fra Den demokratiske republikken Kongo, et land med en veldig svak rettstat og elendige betingelser for arbeiderne og utstrakt bruk av barnearbeid.

Verken Tesla eller CAPL har ønsket å kommentere saken til Reuters.

Artikkeltags