Det er kun en drøy uke siden den tragiske ulykken der en ung mann mistet livet på en planovergang i Midtre Gauldal i Trøndelag.

– Det er forferdelig når slike hendelser skjer. Vi skal jobbe for å redusere ulykkene på planovergangene, sier Pål Buset, prosjektleder i Bane NOR.

Selskapet trekker fram en hendelse knyttet til Raumabanen. Mellom Lesjaverk og Bjorli ble det meldt om en nestenpåkjørsel. For å unngå sammenstøt måtte toget ta fullbrems.

I februar var det også en ulykke på Raumabanen mellom Lesjaverk og Dombås, hvor et tog kolliderte med en lastebil.

I dag topper Nordby (ved Jessheim), Larvik, Tønsberg og Røros den lite hyggelige tabellen over planoverganger med flest regelbrudd og feil fra trafikantene.

Ulykker kunne vært unngått

Buset minner om at de fleste ulykkene kunne vært unngått.

– Det verste vi ser er når voksne tar med seg barn over planoverganger der bommen har gått ned og det blinker rødt lys. Vi må være rollemodeller for ungene og forklare dem at dette kan være farlig. Vi må tåle å vente noen ekstra minutter som fotgjenger eller bilist til toget har kjørt forbi, sier Buset.

Han sier at skilting, bommer, lys- og lydsignaler fra de sikrede anleggene gir tydelige beskjeder om når du kan krysse.

– Kjører du bil, skal du stoppe bilen, skru av motoren og rulle ned vinduet for å lytte, sier Buset.