Gå til sidens hovedinnhold

Bestillingsverk om Dronningsetra

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Det er med stor interesse jeg følger debatten om ny E6 forbi Lillehammer. En firefelts motorvei vil sterkt berøre Lågendeltaet naturreservat. Alle store utbygginger har ofte store konsekvenser for natur og miljø. Derfor er jeg heller ikke noen forkjemper for gedigne veiutbygginger. Det er ofte stor mobilisering fra naturvernhold i slike saker, med tilhørende bruk av diverse fagpersoner.

Derfor vil jeg knytte noen kommentarer til Dag O. Hessen og Arne Nævra sin deltagelse i Dagsnytt 18 for ei tid tilbake. De var, rimelig nok, veldig imot en større E6-utbygging i Lågendeltaet, fordi dette området er et naturreservat med bl.a. viktig fugleliv. Det jeg ble overraska over, var argumentet de brukte om at Lågendeltaet også er et veldig viktig rekreasjonsområde for aktivt friluftsliv! (Det kan her legges til at det også er bygd et fugletittertårn her. Og i et innslag på NRK Innlandet så jeg en kanopadler som kunne fortelle at Lågendeltaet var et eldorado for slik aktivitet!) I Lågendeltaet er det altså fullt mulig å utøve friluftsliv i et svært viktig fugleområde og et vedtatt naturreservat.

Så til de samme herrers artikkel i GD 18. april 2020, om DNTG sine planlagte bygging av Dronningsetra i Skåbu. Der ba de DNT «besinne» seg og ikke legge til rette for økt trafikk av fotturister i Strålvatnområdet. Fuglelivet må ikke på noen måte forstyrres, så her var det fy -fy å snakke om rekreasjon og friluftsliv! Som om noen spredte rykksekkturister langs en T-merka landbruksvei skulle utgjøre en trussel mot noe som helst.

Avisinnlegget til Hessen / Nævra ser jeg på som en «bestilling» fra lokale motstandere av Dronningsetra, de hadde heller ikke sjøl vært på befaring i området. Informasjonen de baserte seg på var nok innhenta fra en trio av ensidige og kompromissløse aktivister. Det burde være unødvendig å framheve at de fleste saker har, som regel, minst to sider, det gjelder også blant ornitologer og aksjonsgrupper av ymse slag!

Som jeg har gitt uttrykk for i tidligere avisinnlegg, ser jeg på DNTGs satsing ved Flekkmoveien i Skåbu som et bidrag til økt fotturisme/sykkelturisme i området, særlig mot sør og vest, mot Espedalen, Langsua nasjonalpark, mot Valdresflya og Sikkilsdalen /Maurvangen. Sykkelmulighetene mot nord, til Murudalen og Randsverk har særlig denne sommeren blitt svært populære.

Så håper jeg at bygginga av ny E6 forbi Lillehammer blir mest mulig skånsom, både for mennesker, natur og miljø! Det finnes alltid løsninger og muligheter hvis folk engasjerer seg og, ikke minst, snakker sammen!

Skjalg Ulset, Skåbu