Mesterlig om skrekkens mester

Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

NIKOLAJ FROBENIUS Jeg skal vise dere frykten Gyldendal

DEL

Frobenius blander fakta og fantasi i mange lag i sin nye roman. Det er et litterært trekantdrama mellom en forfatter, en kritiker og et mareritt av en leser.

Edgar Allan Poe, kjent lyriker, novellist og journalist, er hovedperson, og hans korte liv rammen for romanen. Mot hans amoralske sirkling om det dystre og morbide står redaktøren Rufus Griswold, også han en historisk person. Med sitt krav om oppbyggelig litteratur er han Poes motstander og plageånd.

Samtidig er han ukontrollert tiltrukket av forfatteren og driver et spill med avvekslende vennlighet og sverting av hans litterære renommé.

I bakgrunnen opererer en oppdiktet leser med den forrykte ideen at han skal omskape Poes makabre diktning til virkelighet. Dermed blir historien om Poe, i seg selv dyster nok, en skrekkroman med hans egne virkemidler.

Det vil si, det er mest i ånden. Frobenius erstatter den gammelmodige gotiske måten å skape spenning på med sin egen moderne teknikk.

Et glassklart språk og en sikker komposisjon der kronologien jevnlig brytes og synsvinkelen skifter, gjør romanen kompleks og lettlest på en gang.

Etter hvert blir vi med hovedpersonen usikker på hva som er virkelighet og drøm, for virkeligheten er marerittaktig og drømmene realistiske. Det blir også stående som et åpent spørsmål, hva som kommer først, litteraturen eller virkeligheten.

Vi er rutinemessig vant til å si at det første imiterer og tolker det siste, men her skjer altså det omvendte. Poes noveller var virkelige da han skrev dem, hans onde hjelper gjør dem uvirkelige ved å imitere dem.

Grundig research og innlevelse gir også et godt innsyn i Poes liv og diktning, uten at det biografiske blir for påtrengende. I starten blir det riktignok i overkant mye påstander om raseriet og frykten hovedpersonen føler.

Ganske snart kommer vi mer under huden og opplever frykten med ham. Psykologisk interessant er også portrettet av den dypt splittede litteraturparasitten Griswold.

Men mer enn en biografi med skjønnlitterære trekk er dette en roman om frykten selv. Det er så kløktig uttenkt og elegant gjennomført at en blir litt forundret over at den kommer ut her i forfatterkursenes og bokklubbenes eget land.

Artikkeltags