Gå til sidens hovedinnhold

Bøndene trenger først og fremst at vi handler, og ikke bare heier

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.


Det er befriende når nye innovative satsinger ser dagens lys. Som den ferske satsingen på lokalmat via nettsiden Amoi.

Innbyggere, hytteeiere og andre tilreisende kan fra pinsehelgen av bestille lokalmat via nettsiden. Varene kan folk få levert på døra eller hente ved Gausdal Landhandleri. Sentralt plassert mellom hytteområdene på Skei, Hafjell og videre nordover ligger mye til rette for suksess.

Folk i Oslo har allerede rukket å bestille lokalmat på denne måten. Fra i fjor sommer til jul vokste Amoi med 690 % fra måned til måned, ifølge Dagbladet.

Det er bra at Lillehammer Vekst har klart å trekke tilbudet også til Lillehammer. Bak selve satsingen står Posten. Det er de som eier Amoi.

Hjemleveringsmarkedet har dermed fått en stor og statlig aktør. Posten har et logistikksystem som kan ta pusten fra andre lignende aktører, som Foodora. Det er derfor positivt at Amoi skiller seg ut ved å distribuere lokalmat. Det bør Amoi fortsette med. REKO-ringen, som leverer lokalmat rett til kundene uten mellomledd, har også fått en konkurrent. Uansett er det positivt med nye tilbud som gjør lokalmat lettere tilgjengelig for folk.

Bøndene er avhengig av oss forbrukere. Med koronakrisen ble viktige salgskanaler for lokalmatprodusentene, som gårdsutsalg, restauranter og hoteller fylt av turister, helt borte. I de store dagligvarebutikkene er hyllene fylt med dagligvarebransjen egne merker. Ved å bruke alternative handlemuligheter, bidrar vi til at lokale produsenter øker sitt salg. Koronapandemien har vist hvor viktig det er med en mangfoldig produksjon av norsk mat.

Det er nødvendig å gjøre mer enn å bare snakke om hvor viktig selvforsyning, kortreist mat og et bredt vareutvalg er. Bøndene trenger først og fremst at vi handler, og ikke bare heier.