Bussen er for alle

Høyres listetopp til fylkesvalget avviser ikke at kollektivtrafikken kan bli overført et aksjeselskap.

Høyres listetopp til fylkesvalget avviser ikke at kollektivtrafikken kan bli overført et aksjeselskap. Foto:

Av
DEL

leserinnlegg
Arbeiderpartiets fylkesordførerkandidat Even Aleksander Hagen skriver i sitt innlegg «fellesskapets kollektivtrafikk» følgende: «I forkant av fylkesvalget 9. september er det interessant for velgerne å vite konsekvensen av om det skulle bli et borgerlig flertall i det nye fylkestinget. Vil Kari-Anne Jønnes og Høyre grave fram igjen forslaget om å skille kollektivtrafikken ut fra fylkeshuset og opprette et aksjeselskap for å kjøre buss og ferge i Innlandet?»

Svaret er enkelt: Ja, det skal en ikke se bort fra. Vi er alle en del av fellesskapet men som vi gjentar så ofte i Høyre: Vi er ikke så opptatt av hvem som leverer tjenestene så lenge kvaliteten i tjenestene ut til folk er god. Dette gjelder også for kollektivtrafikk.

Som Hagen selv henviser til har Oppland og Hedmark ulik modell, og selv om Hedmarkstrafikk er skilt ut som eget selskap så har de gode resultater og fornøyde kunder og ikke minst et velfungerende transportselskap. De kan sikkert bli bedre på enkelte ting, det kan vi alle. Også i Oppland.

Det er ikke noe mål for oss i Høyre å ha flest mulig ansatte i nye Innlandet fylkeskommune. Vi forvalter folks skattepenger, og det skal vi gjøre fornuftig slik at vi til enhver tid leverer gode tjenester. Det er viktig å huske at selv om selskapet eller organisasjonsenheten som er ansvarlig for kollektivtilbudet ikke er lokalisert under samme tak eller synes på organisasjonskartet som en boks helt lik de andre – ja så er det politikerne som er premissleverandører og bestiller av produktet, transporttjenestene.

Vi tror ikke at det bare er kommunen, fylkeskommunen eller staten som kan organisere seg fornuftig og levere gode tjenester. Som politikere på fylkesnivå skal vi tenke overordnet, strategisk og langsiktig. Vi skal sørge for fornuftige budsjettrammer og stille høye men realistiske krav til tjenestene som skal leveres. Vi sitter ikke med detaljkompetanse hverken innen transportplanlegging, kjøretøy eller digitale løsninger. Det er det uansett dyktige fagfolk som må ta seg av. Vi er ikke opptatt av hvor de er ansatt. Vi er opptatt av at de får tydelige bestillinger, fornuftige vilkår og at de leverer gode tjenester.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags