Diskriminerende praksis av Skibladner

Av
DEL

leserinnlegg

Vi skriver altså sent 2019, og denne uka kom nyheten om at man fra og med neste år ikke vil kunne benytte rullestol om bord på Skibladner. Man vil altså stenge en samfunnsgruppe ute fra Innlandets stolthet og vår felles kulturarv, argumentert ut fra sikkerhetshensyn og at båten er verneverdig. Dette kan man vel ikke argumentere mot, tenker kanskje Bjørn Blichfeldt i As Oplandske Dampskibsselskap?

Vel, for det første så behøver ikke det at Skibladner er verneverdig å bety at det ikke kan gjøres endringer. Riksantikvaren har vært positiv til ombygging som gir bedre tilgjengelighet på verneverdige bygninger som Stortinget og Eidsvollsbygningen. Vi ønsker svar på om riksantikvaren har vært involvert i denne prosessen eller ikke.

Videre er selvfølgelig sikkerheten til alle passasjerene om bord på båten svært viktig, men sikkerhetsargumentet er ikke et absolutt argument. Funksjonshemmede er ofte ofre for overbeskyttende holdninger, hvor de ikke under noen omstendigheter skal utsettes for farer. I et likestillingsperspektiv skal man ha lov til å utsette seg selv for de samme farene som det alle andre kan, selv om man har en funksjonsnedsettelse. Ikke bruk sikkerhetskortet for å nekte noen adgang på Skibladner, men jobb heller for å finne sikkerhetsløsninger som gjør at alle kan delta.

Det må nevnes at vi i Norges Handikapforbund har fått vår informasjon via media i denne saken, noe som kan føre til at vi ikke sitter på alt av informasjon. Samtidig kan vår manglende involvering indikere at det ikke har vært snakk om å enten legge ned forbud eller ikke, men heller hvordan man skal legitimere et forbud.

Det at As Oplandske Dampskibsselskap har benyttet seg av jurister heller enn å involvere brukerorganisasjoner som sitter med spesialkompetanse på området, tyder vel gjerne på at man på forhånd har bestemt seg for at man skal slutte å ta med rullestolbrukere av sikkerhetshensyn, og så skaffet seg ryggdekning for dette. Dette for å være sikre på at det ikke er diskriminerende, som Blichfeldt sier.

Det blir også sagt at ved å gi beskjed allerede nå så blir det mindre diskriminerende enn om noen møter opp neste år på kaia og ikke får være med. Korriger meg gjerne, men jeg mener at diskriminering ikke er noe som kan gradbøyes. Enten er det diskriminering, eller så er det ikke det. Og i dette tilfellet mener vi at dette er diskriminering, og at argumenter om sikkerhet og verneverdighet blir skjøvet foran.

Vi forstår at det er snakk om en gammel båt og komplekse utfordringer knyttet til både tilgjengelighet og sikkerhet, men vi kan ikke akseptere at det ikke blir gjort et ærlig forsøk på å finne gode løsninger i samråd med de som sitter på kompetanse på området. Som det heter i fjellvettreglene er det ingen skam å snu, og vi møter mer enn gjerne Blichfeldt og Dampskibsselskapet til et møte hvis de ønsker det. Dette handler om å skape et likestilt samfunn, verken mer eller mindre.


Shaqir Rexhaj, Regionleder, Norges Handikapforbund Innlandet, Brandbu

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags