Tunneler som columbi egg for E6-utbyggingen

TUNNELER: Bildet viser Hundorptunnelen. Nå kan bli nye tunneler som bidrag til komplett, ny E6 i Gudbandsdalen

TUNNELER: Bildet viser Hundorptunnelen. Nå kan bli nye tunneler som bidrag til komplett, ny E6 i Gudbandsdalen Foto:

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

KOMMENTAR


I Lillehammer foreslår Statens vegvesen å bygge to tunneler på E6. Det vil Nye Veier gjerne gjøre.

I Ringebu vil Nye Veier gjerne bygge tunnel for å løse alle floker. Den tanken forlot Statens vegvesen for flere år siden. Og etterpå låste E6-framdriften gjennom Ringebu seg på ettertrykkelig vis.

Hallvard Grotli

politisk redaktør i GD

Ketil Solvik-Olsen, Frps samferdselsminister, har fått svarene han visste han ville få. Nye Veier AS har for lengst orientert alle politiske miljøer om hvordan ny organisering av store vegprosjekter kan spare enorme beløp. Sikkert gjelder det for jernbanebygging også.

Nye Veier har levert et forutsigbart svar til statsråden. Statens vegvesen har også gjort det. Med bunnlinjesparing på om lag 30 prosent. Et svimlende beløp når vi regner 30 prosent av NTP-rammer på over 1.000 milliarder kroner.

Solvik-Olsen forbereder neste etappe. Han vet han kan spare store summer. Like fullt er det ikke ledige penger pr. dato til å bygge E6 videre i Ringebu og fram mot Otta. De må enten komme i form av friske penger, skyve ut andre prosjekter eller komme i form av sparte midler i allerede vedtatt prosjekter.

Frp og Regjeringen har få dager på seg til å vise løsninger. De bør åpenbart komme. Ellers er det liten politisk gevinst å score før valget.

Hvordan vil så nye E6-parseller bli bygd? I vår region, og ellers i landet?

Svaret er flerdelt: Tunnelers inntogsmarsj har for lengst blitt løsninger også i vakre Gudbrandsdalen. I Ringebu har miljøhensyn, jordvern, lokale og regionale hensyn bidratt til økte kostnader og forlenget planlegging. Tunneler løser opp i slikt. Som i Lillehammer.

Nye Veier bedyrer at de holder på kvalitet uten å gå på akkord med sikkerhet. Statens vegvesen gjør heller ikke det. Men deres forslag til løsninger er ulike. Hva med å be miljøene regne på hverandres forslag?

Hva skjer med vegvesenet?

Det vil måtte kopiere Nye Veier i organisering av prosjekter. Det står for gevinster i seg selv. Så må foreslåtte løsninger for E6 i regionen fanges opp i nye runder med planlegging. Men pengene er det fortsatt politikerne som må skaffe.

Ketil Solvik-Olsen har det travelt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags