Enighet om prioriteringene gir mer veg og jernbane

Anne-Marte Kolbjørnshus vil sammen med et tverrpolitisk Innlandet kjempe inn prosjekter i NTP.

Anne-Marte Kolbjørnshus vil sammen med et tverrpolitisk Innlandet kjempe inn prosjekter i NTP. Foto:

Av
DEL

LeserinnleggFylkesutvalget vedtok for kort tid siden Innlandet sine prioriteringer på veg og jernbane. Bak vedtaket står alle partiene i fylkestinget, og vi er godt koordinert med næringslivet.

Bred politisk enighet er avgjørende skal vi få gjennomslag nasjonalt, og vi jobber nå tverrpolitisk inn mot Stortinget for å nå igjennom den knallharde prioriteringa som vi vet må gjøres i Nasjonal transportplan 2022-2033 som vedtas neste år.
Fylkesutvalget sin liste er lang, men den er prioritert. Av vegstrekninger løfter vi fram Rv. 4 fra Oslo til Mjøsbrua, av jernbane står Intercity-Dovrebanen på topp. Kampen om midlene fortsetter, ikke minst etter kalddusjen om utsettelser av Intercity. Det krever at vi jobber godt fram til både revidert nasjonalbudsjett, statsbudsjett og NTP skal vedtas. Vi kan helt riktig aldri ta noe for gitt.

Nye Veier har fått ansvaret for en egen portefølje der enkeltprosjektene ikke finansieres direkte gjennom NTP, og her ligger blant annet E6 nordover til Otta. Et viktig argument for E6 er at den samfunnsøkonomiske nytten av Frya-Sjoa realiseres fullt og helt først når hele strekningen i Gudbrandsdalen står ferdig. Jostein Hernæs i GD peker på at Nye Veier har lagt fram analyser på hvordan Rv. 4 kan bygges ut, men jeg minner om at det ikke er tatt noen beslutning om å flytte strekningen fra NTP til Nye Veiers portefølje. Uavhengig av dette har jeg god tro på at Øyvind Moshagen vil fullføre arbeidet han startet på i Gudbrandsdalen, da i Statens Vegvesen.

Videre utbygging av E6 er et prosjekt jeg vil kalle gryteklart. Senest i april kunne vi lese i Dølen at store entreprenører står klare for å iverksette bygging av ny E6 mellom Sjoa og Otta. Dette vil være et svært godt motkonjunkturtiltak for å unngå ytterligere permitteringer og arbeidsledighet i bransjen. Dette ble formidlet av fylkesordføreren direkte til statsråd Knut Arild Hareide i møte 11. mai. Vi oppfordrer staten og Nye Veier til å ta en ny vurdering, og nå starte på denne jobben.
Et enstemmig fylkesutvalg mener også Nye Veier må få finansiert opp prosjektene de til enhver tid har i sin portefølje. Det er ikke riktig som GD skriver at vi tror dette er ekstra penger. Tvert imot, vi er veldig opptatt av at både Nye Veier sine prosjekter fullføres på lik linje med at vi er opptatte av gjennomføring av prosjektene som ligger i NTP.

Med de signalene vi nå får fra regjeringa begynner tilliten til ønskeliste-planer som NTP virkelig å hangle. Det må jeg innrømme, men desto viktigere er det at vi finner fram politisk kampvilje og slutter rekkene. Enighet om prioriteringene gir mer veg og jernbane. Det har historien vist oss med Lottorekka. Skal vi få gjennomslag må det komme en samlet tropp fra Innlandet med like krav til alle partier. Det har vi nå oppnådd i fylkesutvalget, og det er et avgjørende viktig steg på vegen.

Anne-Marte Kolbjørnshus, gruppeleder Innlandet Arbeiderparti

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags