Ikke lett å ta bussen

Jeg oppfordrer alle som lager såkalte brukersystemer til å lage dem slik at mennesker av mange slag og alder kan greie å bruke dem, skriver innsenderen.

Jeg oppfordrer alle som lager såkalte brukersystemer til å lage dem slik at mennesker av mange slag og alder kan greie å bruke dem, skriver innsenderen. Foto:

Av
DEL

Leserinnlegg
Vi er vel alle enige om at vi skal ta bussen når mulig, og vi ser fine busser med «Innlandet» på som kjører her og der. Men hvordan gjøres det mulig for gamle damer, som ikke har verken bil eller smarttelefon, og som virkelig trenger buss?
Jeg skulle ta bussen, men da ingen buss var kommet etter en halv time, ringte jeg kundesenteret til Innlandstrafikk. De opplyste at bussen kom snart. Da jeg spurte hvordan jeg skulle betale, fikk jeg vite at jeg måtte laste ned Innlandets app og betale på forhånd.

Jeg fikk lastet ned appen. Mestringsfølelsen hadde en sped start, men så startet utfordringene:

– «Tast inn ditt telefonnummer». OK
– Flere sider med informasjon om salgs- og bruksvilkår, som man må lese og krysse av på at man godtar. OK
– Beskjed: «Aktiviseringskode blir send til ditt nummeret»
– På mobilen kom følgende melding: <#> Aktiviseringskode for mobil Profile hos Innlandet er: 13975. 60KQJZ2Bdh+

Da ga jeg opp, for det var ikke mulig å få til på tastaturet som viste seg telefonen. Dessuten kom bussen. Jeg kjørte to holdeplasser gratis.

Hvordan er det mulig å gjøre det så vanskelig å ta bussen? Er ikke Innlandet interessert i trafikanter?
Jeg oppfordrer alle som lager såkalte brukersystemer til å lage dem slik at mennesker av mange slag og alder kan greie å bruke dem. Jeg kommer antakelig alltid til å kjøre bil eller taxi heretter.

Sidsel Bjørneby, Lillehammer

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags