Et columbi egg for våre barn

BARN I FOKUS: Lærere i vekselbruk mellom barnehager og skoler gir plass til flere barn i barnehagen og mykere overgang fra barnehage til skolegang i Lillehammer. Bildet viser styrer Anne Grete Moen i Vingar barnehage (t.v.) og nytilsatt rådgiver for tidliginnsats i barnehage og skole,  Hanna Diesen Øvre. Her sammen med skolestarterne Martin Vabø, Amalie Næprud, Siri Hille Havstad og Mathias Sillihagen.

BARN I FOKUS: Lærere i vekselbruk mellom barnehager og skoler gir plass til flere barn i barnehagen og mykere overgang fra barnehage til skolegang i Lillehammer. Bildet viser styrer Anne Grete Moen i Vingar barnehage (t.v.) og nytilsatt rådgiver for tidliginnsats i barnehage og skole, Hanna Diesen Øvre. Her sammen med skolestarterne Martin Vabø, Amalie Næprud, Siri Hille Havstad og Mathias Sillihagen. Foto:

Av
DEL

KOMMENTAR
Det sitter noen kreative medarbeidere i Lillehammer kommune. For hva skal skje når foreldre med barn i barnehagemodus banker på døra og den er stengt?

Som tidligere stortingsrepresentant Thorbjørn Berntsen for lenge siden sa det: «Det er lov å bruke huet.»

Det er god bruk av hodet når noen i kommunen nettopp har valgt å søke nye veger – nye løsninger.

Når arealer finnes, når medarbeidere mangler, når barnehagebarn skal over i skolestart høsten 2019. Hva gjør vi da?

Da prøver Lillehammer ut en vri. Der medarbeidere ansettes i barnehager og følger de ekstra inntatte barna. For så å følge med videre til skolen når skolestarten venter i august.

Nye barn får plass i barnehagen, og de får ekstra trygghet ved overgang til skolen. Og nye ansatte får vekselbruk i sin kompetanse fra barnehage til skole. Enda bedre: Vi får en tydeliggjøring av visjonen fra ett år tidligere skolestart – for 6-åringer.

Det het seg at det var viktig å ta med leken fra barnehagen over i skolen. Noen skoler har prioritert slik og lyktes med god overgang. For andre skoler har politikeres mantra overskygget: Skolen er stedet for læring. Selvsagt, men hva slags læring?

Læring i å bli trygg, i å forbli trygg, kan være det som framfor alt annet gir grunnlag for senere læring. Lek som læringsarena kan få en ny versjon ved seg når voksne følger barn i de første spennende skoleukene.

Vekselbruken er nyskapende. Erfaringer skal høstes, eventuelt forankres eller endres. Det viktige er å søke etter fleksible løsninger som samtidig er pedagogisk spennende.

Og aller viktigst: Barn trenger rammer, trygge rammer. Opplegget har sider ved seg som minner om et colombiegg. Da snakker vi om flere barn enn de som får en plass de ikke ventet å få.

Hallvard Grotli

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags