Baneplaner må på sporet

BANE: Mange vil satse på bane. Innsatsen må styrkes. Ordførerne Anita Ihle Steen og Espen G. Johnsen (ned t.h.) og stortingsrepresentantene Bengt Fasteraune (opp t.h.) og Tor-André Johnsen har en viktig jobb å gjøre.

BANE: Mange vil satse på bane. Innsatsen må styrkes. Ordførerne Anita Ihle Steen og Espen G. Johnsen (ned t.h.) og stortingsrepresentantene Bengt Fasteraune (opp t.h.) og Tor-André Johnsen har en viktig jobb å gjøre.

DEL

GD MENER
Togtilbudet mellom Lillehammer og Hamar har i flere tiår stått på stedet hvil. Togskinnene går der de alltid har gått. Mangel på krysningsspor gir mye venting. Det er få muligheter til å hente inn en forsinkelse når den først har oppstått.

Dette er ikke en brukervennlig situasjon – verken for togreisende eller for godstransport. Situasjonen er selvsagt erkjent. Utfordringen er å få gjort noe med den. Stikkordet er mangel på midler til å planlegge for endringer, til å planlegge for en framtid der banen skal og må spille en langt viktigere rolle enn i dag.

Regjeringen har ikke lagt inn midler for økt planlegging i 2019. Det er 2020 som nå må ha alles fokus. Opposisjonen markerer vilje til en mer offensiv innsats. Vil Regjeringen det samme?

Det er viktig å kvittere ut økt slagkraft for å styrke jernbanens plass i Innlandet

Det er viktig med en felles forståelse av hvor viktig det nå er å komme i gang med en satsing. Med nasjonal begrunnelse. Det er viktig for transport til og fra Møre og Romsdal på samme vis som til og fra Trøndelag. Allianser for en videre satsing på gjøres sterkere og mer synlig.

Et slikt arbeid er åpenbart på gang med initiativ fra Lillehammer. Lillehammer Næringsforening, LO og Visit Lillehammer har tatt et prisverdig initiativ til å forene kreftene. Nå er det Innlandets tur til å vise evne og vilje til bred politisk og næringsmessig mobilisering.

Regjeringen og dens støttepartier snakker fortsatt om dobbeltspor fram til Lillehammer. I beste fall ligger dette 15 år fram å få realisert. I mellomtida skal det gå mange tog både sørover og nordover. Derfor må flaskehaler gjøres noe med.

En slik innsats må vises i alle budsjetter fra nå av. Mange ønsker å bruke toget. Trafikken er økende. Det er viktig å kvittere ut økt slagkraft for å styrke jernbanens plass i Innlandet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags