Med tukt skal E6 bygges

Slutt: Her ender nye E6 i ei røys på Sjoa. Foto: Einar Almehagen

Slutt: Her ender nye E6 i ei røys på Sjoa. Foto: Einar Almehagen

DEL

gd mener 

Statens vegvesen øyner en liten mulighet til å komme i gang med byggingen av E6 på strekningene Sjoa-Otta og Elstad-Frya tidligere enn hva Regjeringen og Stortinget har lagt opp til i Nasjonal Transportplan. Det forutsetter at Samferdselsdepartementet setter prosessen i gang innen utgangen av september, at det finnes penger å bygge for tidligere enn lagt opp til i Nasjonal Transportplan, og et sett av andre forutsetninger som også får dette til mest å likne et narrespill.

I en fersk rapport til Samferdselsdepartementet, beskriver Statens vegvesen hvordan lokale interesser må skyves til side. Otta får ikke tverrforbindelsen til E6 nord for sentrum, og Ringebu får ikke den traseen de vil ha. Vegvesenet foreslår sågar å bruke pengene som er avsatt til et vannverk som uansett må bygges i Ringebu, til andre formål.

Budskapet fra Statens vegvesen er et tydelig svar på bestillingen fra tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Ny, nasjonal infrastruktur skal i praksis bygges utelukkende på storsamfunnets premisser. Lokalsamfunn som berøres kan glemme alle ønsker om tiltak som gjør ny veg til en vekststimulator lokalt.

Utbyggingen av E6 i dalen er i ferd med å bli en historie om hvordan alt som kan gå galt, faktisk går galt. Vi frykter at rundene som nå pågår knapt blir mer enn nye ressurskrevende omkamper, mellom statlige instanser og lokale folkevalgte som er satt til å ivareta sine respektive lokalsamfunn sine interesser.

Nasjonal infrastruktur skal i praksis bygges utelukkende på storsamfunnets premisser

Statens vegvesen anbefaler Regjeringen å bruke statlig reguleringsplan for å komme fram i Ringebu, dersom kommunen ikke uten videre svelger det som nå kommer. Vi er ikke imot bruk av statlig reguleringsplan i slike sammenhenger. Det som gjør oss bekymret, er prosesser som etterlater et inntrykk av det er lokalpolitikerne som er problemet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags