E6: Snev av håp, eller valgflesk?

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen møtte aksjonister om E6 i Gudbrandsdalen fredag:   Guttrom Tysnes, Åge Widme, Kjetil Høye Svinland og Trygve Groven.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen møtte aksjonister om E6 i Gudbrandsdalen fredag: Guttrom Tysnes, Åge Widme, Kjetil Høye Svinland og Trygve Groven. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

gd mener 

Samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen (Frp) har kjørt E6 gjennom Gudbrandsdalen. Han gir inntrykk av at det kan være håp om at det kan skje noe med E6 i Ringebu og mellom Otta og Sjoa tidligere enn han la opp til i Nasjonal Transportplan. Lite tyder på at dette er annet enn et forsøk på å endre stemningen i Gudbrandsdalen før høsten valg.

Les også: Samferdselsministeren: - E6 i dalen kan bli framskyndet

Ministeren lover at bomsatsene på den delen av E6 som åpnet for et halvt år siden vil bli satt ned. Det er et anstendig løfte, tatt i betraktning at de som har tatt i bruk ny veg i dag betaler for mer veg enn de faktisk har fått. Men det må også tas andre grep. Hvis ikke, blir den eneste praktiske konsekvens at nedbetalingstiden forlenges.

Det er likevel ikke nivået på bomavgiftene som er brukernes viktigste anliggende foran høstens valg. Mest av alt handler det fortsatt om å få gjort ferdig hele strekningen mellom Ringebu og Otta. Det er dette det kommer til å handle om for politikere på stemmefiske i Gudbrandsdalen. Dette vet Ketil Solvik-Olsen. Det er i et slik lys at statsråden antydninger om framskynding i forhold til NTP må vurderes. Det er lite som tyder på vilje til handling.

Det er relevant å peke på at prosjekter blir dyrere enn forutsatt når nye prioriteringslister skal lages. Vi må også akseptere at store prosjekter skrinlegges eller skyves ut i tid med slike begrunnelser. Det problematiske er det det puttes inn nye prosjekter foran påbegynte prosjekter. Sist vår la NTNU fram en rapport som viser at prisen for samferdselsprosjekter øker med 40 prosent fra NTP blir vedtatt til prosjektene står ferdig. Det er med andre ord ingen grunn til å øke kostnaden ytterligere ved å avslutte påbegynte prosjekter før de står ferdig, bare for å starte andre utbygginger med tvilsomme kostnadsberegninger.

Statsråden har store forventninger til at Nye Veier AS skal bygge veg billigere enn hva Statens vegvesen har gjort, og til at det nå også vinnes erfaringer som kan bidra til kostnadskutt på andre prosjekter. Vi kan gjerne dele et slik håp, men advarer likevel mot å forskuttere gevinster før det er ferdigstilt en eneste meter med veg.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags