Endelig tar vegvesenet ansvar

E6-bråk har gjort det vanskelig å gjennomføre begravelser. Nå tar vegvesenet ansvar for å gjennomføre tiltak.

E6-bråk har gjort det vanskelig å gjennomføre begravelser. Nå tar vegvesenet ansvar for å gjennomføre tiltak. Foto:

DEL

gd mener 

Ting tar tid. Enkle problemer blir til uoverkommelige utfordringer. Ikke sjelden skyves slike utfordringer mellom ulike deler av forvaltningen. Så også med støyproblemene ved Sel kirke.

Det har gått mange år siden første gang GD tok opp saken. Støyen fra E6 er i perioder så ille at det er vanskelig å gjennomføre begravelser. Ingen har villet ta ansvar for å finne løsning på problemet.

For snart fire år siden ble saken tatt opp med daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Statsråden støttet seg på vurderingene til Statens vegvesen, som mente det ikke var hjemmel for å bruke statlige midler bevilget til vegformål til å løse problemene. Verken vegvesenet eller statsråden var særlig opptatt av å bidra til løsning.

I noen sammenhenger er det viktigere å finne et grunnlag for å unndra seg ansvar, enn det er å bidra til å løse åpenbare problemer.

I noen sammenhenger er det viktigere å finne et grunnlag for å unndra seg ansvar, enn det er å bidra til å løse åpenbare problemer. Den lange historien om støyproblemene ved Sel kirke framstår som eksempel på en slik sak. Når avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen nå åpner for å løse dette problemet i forbindelse med andre gjøremål på stedet, sender han to viktige signaler: Vegvesenet erkjenner et ansvar for støyforurensningen, og er også innstilt på å gjennomføre tiltak som gjør noe med problemet.

Kall gjerne støyskjerming ved Sel kirke for fillesak. I den store sammenhengen handler dette om småpenger. Samtidig sier flere slike «fillesaker» noe om en viktig etat sin evne og vilje til å ta ansvar for lokalsamfunn langs hovedvegene. Vi har inntrykk av at avdelingsdirektør Cato Løkken erkjenner hvordan slike saker skaper gnagsår i forholdet mellom etat og lokalsamfunn, og at vegvesenet som følge av dette er mer løsningsorientert. Det er bra for alle som nyter godt av løsningene. Det er også bra for omdømmet til Statens vegvesen.Se side 16

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags