Lillehammer står ikke alene om byutvikling

ANSVAR: Regionvegsjef Per Morten Lund har signert på en samarbeidsavtale om å utvikle Lillehammer.

ANSVAR: Regionvegsjef Per Morten Lund har signert på en samarbeidsavtale om å utvikle Lillehammer.

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

GD MENER
Planutvalget i Lillehammer
har forutsigbart sluttet seg til rådmannens forslag til vedtak. Det innebærer et ønske om en løsning uten ekstra tunell inn mot byen fra sør, samt ønske om en lang tunell forbi Fåberg. Meklingen som er berammet mandag – nå også med Nye Veier inkludert – vil gi ytterligere avklaring for hva formannskap og kommunestyre får på bordet.

Allerede ved innspurten, før konklusjonene trekkes, er det på sin plass å minne om vedtaket i Lillehammer kommunestyre 22. juni 2016, for to år siden. Da ble rapporten om Byutvikling 2044 vedtatt. Det viktige og interessante for regionvegsjef Per Morten Lund, er at hans etat var og er part i dette byutviklingsprosjektet. Statens vegvesen signerte sammen med Oppland fylkeskommune en femårig på en samarbeidsavtale med Lillehammer kommune.

Lillehammer ståsted i E6-saken er ingen alenegang

10-minuttersbyen ble introdusert. Ett av punktene i avtalen lød også slik: «Nye, felles parkeringsanlegg tett på Lillehammer sentrum kan gi stordriftsfordeler og redusere det samlede behovet for parkeringsplasser».

Dette innebærer at uansett utfall av meklingen for E6-prosjektet, vil Statens vegvesen være forpliktet til å medvirke for videre løsninger av infrastruktur. Derfor er det viktig for alle å erkjenne at Nye Veier har et ansvar for en E6-løsning, Statens vegvesen har et ytterligere medvirkningsansvar i fortsettelsen av E6-saken, for så vidt også for jernbanens utvikling.

Lillehammers ståsted i E6-saken er ingen alenegang. Tvert imot. Også fortsettelsen handler om felles medvirkning, felles interesser og fellesskapsløsninger.

Dermed kan og bør det ligge til rette for at Nye Veier i etterkant av endelig E6-vedtak etablerer et samarbeid med Per Morten Lund om hvordan Statens vegvesen kan bidra til byens utvikling.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags