Propp i hovedpulsåra - Hver eneste lille krise gjør ny E6 litt mindre ulønnsom ...

STENGT: Stengt hovedveg. En påminnelse om at E6-byggingen er kraftig på etterskudd.Foto: Asmund Hanslien

STENGT: Stengt hovedveg. En påminnelse om at E6-byggingen er kraftig på etterskudd.Foto: Asmund Hanslien

DEL

gd mener

Når hovedvegen mellom Oslo og Trondheim plutselig stenges og myndighetene i praksis ikke rår over praktiske omkjøringsveger, rammes ei hovedpulsåre av plutselig blodpropp.

Selvsagt var det en riktig beslutning å stenge E6 mellom Fåvang og Ringebu da det ble oppdaget rasfare i sprekkeferdig fjell. Trøbbelet som fulgte i kjølvannet, ble en kraftig påminnelse om hvor sårbare vi er når noe skjer der vegbyggingen er på etterskudd.

No good? spør en utenlandsk vogntogfører. Han fulgte skiltet omkjøring. Han havnet på vidotta fordi omkjøringsvegene ikke er bygd for store trailere, og fordi midlertidig skilting ikke er nok når trafikk må omdirigeres i det som i praksis er et vegløst område. Manuell dirigering kom på plass.

Floker ble etter hvert løst. De tyngste og lengste kjøretøyene måtte enten vente eller velge en omveg på noen timer for å komme fram til målet. Vi er litt overrasket over at Statens vegvesen ikke hadde kontroll på dette, mange timer etter at E6 ble besluttet stengt.

Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund Innlandet, Guttorm Tysnes, mener siste dagers hendelser bør aktualisere byggingen av ny E6 gjennom Ringebu. Det er vi enig i.

En hovedveg uten omkjøringsmuligheter vil alltid framstå som en flaksehals. Selv om Nye Veier har fått ansvar for å bygge veg helt til Otta, er det foreløpig lite som tyder på at strekningen uten omkjøringsveg står veldig høyt på lista.

Samfunnskostnadene som påløper når noe inntreffer, er formidable. Selv om de deles på transportører, privatbilister, vegeier og andre berørte.

Regnemesterne som på vegne av Regjeringen regner på hvor lite lønnsomt det er å bygge veg i distriktene, kan putte noen nye tall inn i regnemodellene. Hver eneste lille krise gjør ny E6 litt mindre ulønnsom ...

Les også: – Burde satt ut flere vakter for å stoppe tungtrafikken

Les også: Denne utenlandske trailersjåføren fikk klar beskjed: - Du må snu

Les også: E6-faste trailersjåfører på Fåvang: – Hvor skal vi kjøre?

Les også: Denne sprekken er årsaken til at E6 er stengt

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags