Valgkamp og vegutbygging i Gudbrandsdalen

E6-STOPP: Regjeringen stoppet ny E6 fra Sjoa til Otta. Er bruk av Nye Veier ment som en angreknapp?

E6-STOPP: Regjeringen stoppet ny E6 fra Sjoa til Otta. Er bruk av Nye Veier ment som en angreknapp? Foto:

DEL

GD MENER
Tross mange protester, Regjeringen sørget for å parkere anleggsmaskinene sør for Otta. Derfor endte E6 ved Sjoa i et sprengt krater. En nærmest ferdig prosjektert sluttstrekning fram til Otta venter på å bli fullført. NTP har satt 2023 som tidspunkt for byggestart. Prosjektet skulle for lengst vært igangsatt. Men Regjeringen har ikke gjort jobben sin.

Regjeringens vegselskap, Nye Veier AS, gis nye oppdrag. To av dem, E16 Kløfta–Kongsvinger og E6 Øyer–Otta, skal tas hånd om av Nye Veier i Innlandet. Dette skal skje uten at Nye Veier får tilført ekstra milliarder til å gjøre jobben. Er vedtaket om nye oppgaver like mye ment som et valgkampbidrag som reell forsering av ny E6 i Gudbrandsdalen?

Det er grunn til å minne om hvordan Regjeringens medlemmer reiste Vestlandet på kryss og tvers for to år siden for å reklamere for en ferjefri E39-løsning.

Er Nye Veiers nye oppdrag valgkamp eller reell forsering av E6 i Gudbrandsdalen?

Det vi nå trenger er garantier for fullførte utbygginger, også på E6. Dette mer enn at statsråder skal reise rundt og reklamere for prosjekter som tas vekk fra politisk debatt og politisk dagsorden.

Nye Veier AS er pålagt å prioritere ut fra beregninger om samfunnsnytte. Stadig nye prosjekter til Nye Veier kan gi mange gode løsninger. Men dette kan også innebære en klar svekkelse av politisk begrunnede prosjekter. Distriktspolitisk tenkning og prioritering salderes vekk. Vil vedtaket fra Regjeringen styrke eller svekke en fornyet E6 i Gudbrandsdalen?

Vegutbygging har alltid vært i utvikling. Helhetlige løsninger har vært etterlyst lenge før Nye Veier ble etablert. Derfor må det være mulig å oppnå både bedre og mer effektiv utbygging, samtidig som vegutbygging fortsatt blir gjenstand for overordnede politiske prioriteringer. Bruk av rene økonomiske kalkyler vil etter hvert gi et svekket Distrikts-Norge.

Nye Veier-sjefen glad for å ha fått E6-jobben i Gudbrandsdalen: – Mange fordeler med å se hele strekningen under ett

Sel-ordføreren: – Nå forventer vi raskere utbygging 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags