Gå til sidens hovedinnhold

Forskning om snø og kultur

Artikkelen er over 3 år gammel

GD MENER Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.


Kommer vinterturistene
til Sjusjøen, Skei, Hafjell, Kvitfjell og Gålå for å oppleve andre tilbud og opplevelser enn det å være ute i snø, løyper og bakker? Forskning gir nyttig kunnskap om hva som kan være riktig satsing for å legge best mulig til rette for økt trafikk – gitt at det er det vi ønsker oss.

Temaet for årets forskningsdager har vært «Hva gjør noe verdifullt?». Forsker Thor Flognfeldt ved Østlandsforskning har i GD (29.9) bidratt med sitt bidrag om verdier knyttet til hva som fremmer økt trafikk av vinterturister. Hans dokumentasjon og hans refleksjoner er det vel verdt å vie oppmerksomhet. Ikke minst i et så attraktivt reiselivsområde som det Lillehammer og Gudbrandsdalen representerer.

Det korte svaret er, ifølge Flognfeldt, at vinterturister søker seg til snø, svært lite annet. Framfor å legge penger inn i helt andre tilbud anbefaler forskeren at ressurser settes inn for å forbedre snøtilbudene.

Ut fra et slikt ståsted framstår anleggene i Natrudstilen og Sjusjøen som eksempler til etterfølgelse. Produksjon av snø, perfekte løyper, utvidet sesong, knyttet sammen med stadig bedre fasiliteter later til å være hva dedikerte skiturister gjerne vil ha mer av.

Så vil også slike debatter være preget av satsinger i både kjerneprodukter og i tilleggsprodukter. Debatter om turisters søken etter naturopplevelser kan og bør gjerne suppleres med for eksempel kulturelle tilbud. Ulike kulturarenaer vil gjerne få økt innpass mot de store turistgruppene som tråler landet vårt på kryss og tvers.

Verdien av Flognfeldts framstillinger er udiskutabel: Markeder, reisemål og destinasjoner, inkludert Innovasjon Norge, bør vite mest mulig om hvordan markedsføring og investering gir ønsket avkastning.

Slik sett får vi påminnelser om hvordan anvendt forskning gir sikkerhet og veiledning for hvordan kommersielle markeder best kan styrkes. Eksemplet fra Østlandsforskning viser forskningens aktualitet. Slikt bør vi bare få mer ut av.