Tar Black Friday oss som forbrukere i feil retning?

ALTERNATIV: Både forretninger og handlende må forberedes for økt fokus på miljø og klimahensyn.Foto: Torbjørn Olsen

ALTERNATIV: Både forretninger og handlende må forberedes for økt fokus på miljø og klimahensyn.Foto: Torbjørn Olsen

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

gd mener  

Fenomenet «Black Friday» har vært over oss i noen år. I leting etter nye tiltak som skal fremme handelen, er også dette amerikanske opplegget kopiert inn i norsk handelsnæring.

Men handler vi totalt sett mer bare fordi det lages ulike aksjonsopplegg? Eller er nye tiltak først og fremst med på å vri handelen fra noen typer forretninger til andre? Til for eksempel store handelskjeder?

Forretningsdrivende i Lillehammer sentrum inviterer til alternativ tenkning – og handling. Med slagordet «Bærekraftig fredag» utfordres vi til å stoppe opp et øyeblikk. For kan det tenkes at Black Friday tar oss som forbrukere i feil retning? Der forbruk, bruk og kast, mer er gjennomgangsmelodien enn bruk og bevar?

Alle næringer og produksjoner settes under et kritisk søkelys. Miljø og klima er stikkordene som utfordrer oss alle – stadig mer.

Når «70 prosent rabatt» lyser mot oss, går vi da bananas for en unødvendig handel? Eller stiller vi oss kontrollspørsmålet: Er dette et nødvendig kjøp?

Lillehammer Sentrum Drift har i år intet organisert opplegg for Black Friday. Handelsesforeningen registrerer ulike holdninger blant medlemmene og forblir «nøytral».

Dersom handelsnæringene er smarte, vil de uansett ta ansvar og sørge for et markert sterkere miljø- og klimafokus

I fortsettelsen blir det spennende å følge om et gryende alternativ til amerikanisert handelspraksis får fotfeste i Lillehammer, som i andre byer og kommuner. Kanskje blir det ikke et enten/eller. For dersom handelsnæringene er smarte vil de uansett ta ansvar og sørge for et markert sterkere miljø- og klimafokus.

«Bærekraft» er en verdi som uansett må forankres sterkere og over alt i vårt samfunn. Erfaringene fra alternative handelsopplegg bør følges og studeres nøye. Uansett så er initiativet en utfordring både for publikum og butikker.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags