Gondol med muligheter i Lillehammer

FRA MJØSA TIL FJELL: Dersom valg av trase og økonomi løses, kan gondol bli både attraksjon og transportåre.

FRA MJØSA TIL FJELL: Dersom valg av trase og økonomi løses, kan gondol bli både attraksjon og transportåre. Foto:

DEL

GD MENER 

Kreativiteten blomstrer i Mjøsområdet. Enten det er plan for 2,5 km gang- og sykkeltrasé i synketunnel fra Gjøvik til Ringsaker. Eller om det er plan for 5,3 km gondolbane fra Mjøsa til det planlagte hytteområdet Birkebeinerlia overfor Birkebeiner stadion.

Tanken om gondoletablering har versert i mange, mange år. Også fra tida før Lillehammer Høyre gjenopplivet ideen for drøyt ti år siden. Hele tida er det stikkordet «relevans» det som avgjør hvorvidt en nyskapende idé har livets rett eller ikke.

Slik er det også nå. Og til forskjell fra tidligere er det evnen til å se ulike prosjekter i sammenheng som nå øker aktualiteten i de framlagte planene.

Lillehammers infrastruktur er beskrevet i prosjektet «Lillehammer 2044». Biltrafikken skal reduseres, klimamål vektlegges, aksen Mjøsa – fjellet skal styrkes. Teknologien er i endring.

Så er det i denne omgang ikke et spørsmål om et ja eller nei til en gondol i Lillehammer. Først og fremst er utfordringen å avsette areal, en 55 meter bred trase, i den nye arealplanen, forankret i kommuneplanen.

En gondol krever store investeringer. Den må utvikles uten belastning for skole og helsesektoren. Det er også en selvfølge at prosjektet avklarer hensyn til berørte oppsittere, enten det er på bakken eller berørte av visuelle hensyn. På Voss er det strid om et tilsvarende prosjekt. Slikt må høre til abc-en å sjekke ut fra initiativtakernes side.

Politisk og næringsmessig er interessen stor for prosjektet. Det framstår som svært profilert, kanskje i meste laget? For er gondolen først og fremst ment som et klima- og miljøvennlig transportinnslag, eller som et potent landemerke i en by som ellers er opptatt av estetikk og lavmælte byggeprosjekter?

Strenge krav til en gondolbane i Lillehammer 

De har flere tanker om hvordan gondolbanen skal finansieres

La fram gondol-idé i 2007: – Som lokalpatriot er jeg glad ideen er moden 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags