Peer, sprekere enn noen gang

Irens Reppens kunstneriske ledelse er fulgt opp av en profesjonell organisasjon med Marit Lien i spissen for en hær av frivillige.

Irens Reppens kunstneriske ledelse er fulgt opp av en profesjonell organisasjon med Marit Lien i spissen for en hær av frivillige.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

gd mener

I år fyller Henriks Ibsen «Peer» 150 år. Dette skal feires i 10 dager, med en ny tolkning av verket på Gålå, med stor Grieg-konsert ved Rondane, og en rekke andre arrangement. Prøvene foran årets «Peer Gynt» ved Gålåvatnet er i full gang.

Tidlig og høy etterspørsel etter billetter til årets forestilling på Gålå førte raskt til at det ble satt opp ekstraforestillinger. Kulturselskapet på Vinstra har tett oppunder 21.000 plasser på benkeradene, fordelt på ni forestillinger. Det er knapt et ledig sete å oppdrive. Det er solgt mer enn 20.000 billetter til en forestilling publikum knapt vet mer om enn at det fortsatt handler om Ibsens Peer, at Sigrid Strøm Reibo er ny regissør, og at far og sønn Oftebro begge spiller Peer.

Alle som de kommende dagene på ulikt vis gjør sitt for at augustdagene i Peers rike denne sommeren skal bli minst like bra som de var i 2016, vet at en festivals overlevelse handler om å innfri forventninger, men også om å skape nye. Så mange som mulig av årets besøkende, skal helst reise hjem med et inderlig ønske om å komme tilbake. Og for hver besøkende som faller fra, skal det helst rekrutteres to nye. For et vertskap med utsolgte forestillinger, handler det allerede nå om å skape forventninger til det som kommer senere.

Etter mange år med Svein Sturla Hungnes som regissør, er mønsteret nå ny regi hvert tredje år. I tre år har Mads Ousdal spilt Peer ved Gålåvatnet, i regi av Erik Ulfsby. Ulfsby overrasket og trollbandt. Selv om det i år venter noe helt nytt, har mange av forventningene til årets forestilling rot i Ulfsbys forestilling. Ved å overta regien, har Sigrid Strøm Reibo tatt en av teater-Norges store utfordringer.

Peer Gynt stemnet har gjennomgått en enorm utvikling de siste åra. Det er gjort gode kunstneriske valg, og Irens Reppens kunstneriske ledelse er fulgt opp av en profesjonell organisasjon i spissen for en hær av frivillige. Utviklingen og fornyelsen ble den kraften som i 2014 tok festivalen inn i en ny tid, slik fornyelsen ved Gålåvatnet og på høyfjellsscenen på Kvamsfjellet i 2017 bør bli en ny og enda sterkere plattform for de neste åra. Stemnet framstår før start som mer vitalt enn noen gang.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags