Regjeringen har ikke annet enn utsettelser å by på

Utsettelser er hva stortingsflertallet som Morten Ørsal Johansen (Frp) og Olemic Thommessen (H) er del av, har å by på.

Utsettelser er hva stortingsflertallet som Morten Ørsal Johansen (Frp) og Olemic Thommessen (H) er del av, har å by på. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

gd mener  

Regjeringen og støttepartiene legger opp til å bruke rekordmye penger på samferdselstiltak i forslaget til ny Nasjonal transportplan. Plandokumentene er fulle av gode prosjekter. Det legges strategier for økt trafikksikkerhet, bedre transportøkonomi og miljøgevinster. For Lillehammer og Gudbrandsdalen er likevel Regjeringens forslag en gedigen nedtur.

Les også: E6-utbygging gjennom Gudbrandsdalen utsatt

For Lillehammer og Gudbrandsdalen handler forslaget mest om brutte løfter. Fullføringen av E6 mellom Ringebu og Otta er utsatt. Mens brukerne av vegen er i full gang med å betale sin andel av utbyggingskostnadene gjennom bompenger, bruker Regjeringen og støttepartiene det som skulle være statens bidrag andre steder. Slik gjør de også prosjektet dyrere.

Som ventet, er dobbeltsporet på jernbanen helt fram til Lillehammer skutt ut i tid. For få uker siden forsøkte samarbeidspartiene å framstille utsettelsen som en seier. Det er det selvsagt ikke. Vi trenger ikke prioriteringslister som forlenges inn i evigheten for å få plass til alle gode ønsker. Regjeringens planer for dobbeltspor betyr mest av alt usikkerhet. Denne usikkerheten forsterkes av måten Regjeringen har håndtert E6 på.

I fjor viste nye prognoser at trafikken på E6 gjennom Øyer øker mer enn tidligere antatt. Det kan bety at det må bygges et nytt tunnelløp gjennom Skarsmoen, fordi trafikken blir høyere enn hva som er tillatt i tunneler med møtende trafikk. Slik Regjeringen har håndtert E6 mellom Ringebu og Otta, har vi ingen illusjoner om at det er vilje til å finne nye penger til en nytt tunnelløp i Øyer. En sannsynlig løsning, vil da trolig bli å utsette Ringebu - Otta ytterligere.

Regjeringspartiene går noen vanskelige måneder i møte i dette distriktet. På samferdselsområdet er dette distriktets eneste håp nå at opposisjonspartiene står ved sine løfter, og at et nytt stortingsflertall gjør om på prioriteringene som vedtas i vår. Det er fortsatt mulig å gjennomføre sammenhengende utbygging av E6 Ringebu – Otta, men det krever et annet stortingsflertall enn hva Morten Ørsal Johansen (Frp) og Olemic Thommessen (H) er del av.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags