Hammartun og skoleforskjeller

SKOLEKVALITET: Hammartun skole i Lillehammer har hyppige skifter av ny rektor. Det må Lillehammer kommune som skoleeier ta mer på alvor.

SKOLEKVALITET: Hammartun skole i Lillehammer har hyppige skifter av ny rektor. Det må Lillehammer kommune som skoleeier ta mer på alvor.

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

GD MENER 


Foran kommunevalget i 2015 manglet det ikke på forsikringer om å satse på skolene i Lillehammer. Ikke et eneste parti våget å erkjenne at det kunne bli aktuelt med en utvikling som skaper problemer med arbeidsstedet for alle våre barn og ungdommer. Tvert imot. Det skulle satses som aldri før. Noen partier tok sats og hevdet at skolene i Lillehammer skulle bli best i Oppland.

Les også: Ansatte slår alarm etter rektor-flukt ved Hammartun skole

Valgkamp og skolehverdag tilhører ulike virkeligheter. La oss huske det neste gang partier og politikere kommer med sine løfter. Så vil våre folkevalgte hevde at de arbeider for å nå noen ambisjoner. Det skal vi tro dem på.

Da må det i Lillehammer innebære at for eksempel Hammartun barne- og ungdomsskole får rammebetingelser slik at et lederskap makter å stå i utfordringene over tid. Sju rektorskifter i løpet av ti år kan forklares. Men ikke aksepteres. Da er det opp til skoleeier å etablere forutsetninger som gir økt stabilitet.

Det er ikke rådmann og rådmannens stab som står for det konkrete skolefaglige utviklingsarbeidet. Rektor og øvrig ledelse på hver eneste skole er nøkkelpersoner for å skape et langsiktig og godt faglig læringsmiljø som kommer alle til gode. Sjansene for at elever presterer bedre og lærer mer øker der det er stabilt godt lederskap til stede.

Statistisk sentralbyrå har lagt fram en rapport som beskriver elevenes læring. Det er en rapport som vil bli mye diskutert. Det er en rapport som også vil inngå i grunnlaget for den varslede stortingsmeldingen om norsk skole. Meldingen kommer til våren, og vil selvsagt ta for seg skolekvalitet.

Gode skoler bidrar til mergevinst for elevers læring. Andre skoler bidrar til det motsatte. Derfor er det viktig hva som kommer av sentrale føringer for skoleutvikling.

Så er det like viktig hvordan skoleeiere legger til rette for egne skolers virksomhet. Lederskap i kommunale virksomheter, eldreomsorg eller skoler, spiller i regelen en helt avgjørende rolle for innhold og kvalitet. Her er Lillehammer like mye forpliktet som øvrige kommuner, til å ta sitt ansvar mer på alvor.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags