Regjeringen forhaster seg på et felt der det ikke er noen veg tilbake

Penger: Det er vanskelig å takke nei til bedre kvalitet for en rimeligere penge.

Penger: Det er vanskelig å takke nei til bedre kvalitet for en rimeligere penge.

DEL

gd mener 

Ekstremt stor prisforskjell forklarer hvorfor Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen kommende tiårsperiode skal trafikkeres av et svensk selskap, og ikke Vy, tidligere NSB. SJ vil få totalt 1,24 milliarder i vederlag for dette gedigne transportoppdraget. Det er en femtedel av hva Vy i dag har for samme oppdrag. Og ganske så raskt skal dagens togtilbud på strekningene utvides.

Konkurranseutsettingen skal gi oss bedre kvalitet, samtidig som samfunnskostnadene knyttet til drift av togtilbudet skal gå ned. Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland mener Regjeringen har helt feil fokus. – Hvis man er opptatt av å forbedre togtilbudet til reisende, så må man bygge doble spor. Slik kan man kjøre flere tog og raskere. Da blir også kostnaden for samfunnet mindre, sier Ueland.

Det er vanskelig å argumentere imot det Regjeringen sier om kombinasjonen høy kvalitet og reduserte kostnader. Dersom penger spart på drift settes inn i investering, bør det være mulig å øke utbyggingstakten for dobbeltspor i hele Inter City trianglet. Likevel er det vanskelig å juble for det som skjer. Mye oppleves som usikkert, og iveren etter å bygge ny infrastruktur i ytre deler av IC-trianglet har ikke framstått som veldig stor ...

Viktigste innvending er at Regjeringen ikke tar seg bedre tid

Kontrakten som mandag tilfalt det svenske selskapet, er andre runde med konkurranseutsetting av togtrafikk. Tidligere har britiske Go Ahead til mye støy vunnet konkurransen om Sørlandsbanen. Vi vet fortsatt nesten like lite om hvilke praktiske konsekvenser den omleggingen innebærer, som vi vet om endringene som nå treffer blant annet Dovrebanen. Vår viktigste innvending er at Regjeringen ikke tar seg bedre tid. Det er knapt høstet erfaringer fra første runde, før runde nummer to gjennomføres. Regjeringen forhaster seg på et felt der det ikke er noen veg tilbake.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags