Det er ubegripelig at myndighetene ikke skjerper reaksjonene mot farlige vogntog

Kontroll: Denne uka er det intens kontrollvirksomhet rettet mot tunge kjøretøy.Foto: Bjørn Brandt

Kontroll: Denne uka er det intens kontrollvirksomhet rettet mot tunge kjøretøy.Foto: Bjørn Brandt

DEL

gd mener 

Gjennom ei hel uke skal det drives intens kontroll av tunge kjøretøy på Otta. I løpet av den første timen mandag, hadde Vegvesenet gitt kjørestopp for en trailer med for dårlige dekk, anmeldt en sjåfør for brudd på kjøre-hviletid og avdekket en sjåfør med promille i blodet.

Den intense kontrollvirksomheten denne uka, foregår på fem kontrollpunkter på Østlandet. Et særlig fokus på dekk og dekkutrustning og bremser, gjør dette til et særdeles viktig tiltak for tryggere vinterveger. Like viktig er det å kunne plukke ut useriøse aktører i transportnæringen, aktører som ikke bare truer trafikksikkerheten med dårlig utrustning og manglende sjåførkompetanse på vinterføre, men som også truer den seriøse delen av transportnæringen. Det handler om tryggere trafikk, men også om tryggere arbeidsplasser på vegen.

Det er tatt flere små grep i forsøk på å få useriøse og farlige aktører bort fra vegene. Arbeidet har ikke vært resultatløst, men vi får stadig påminnelser om at vi er veldig langt unna å være i mål.

Mandag fikk en trailerfører beskjed om enten å kjøpe nye dekk, eller bli stående til snøføret på E6 ble borte. Det er vanskelig å begripe at tunge biler som kjøres over lange avstander, i lavland og over fjelloverganger og dermed på ulikt vinterføre, ikke skal være rustet for det føret de kan møte undervegs.

Like ubegripelig er det at myndighetene ikke skjerper reaksjonene. Flere kontroller øker risikoen for å bli tatt, men noen timers kjørestopp får neppe useriøse aktører bort fra vegene. Det er fortsatt for lønnsomt å ta de sjansene enkelte fortsatt tar, ved å sende sjåfører som ikke behersker vinterføret ut på vegene med farlige doninger. Skal vi komme gjengangere og grove tilfeller til livs, må både biler og last beslaglegges.

Les også:

Les også: Dritt lei av historiene om vogntog med blanke dekk

Les også: Her er det storaksjon for å stoppe livsfarlig tungtransport

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags