Fuktig desember, tørr januar

Drikkevaner: Jula er over. - Ta en titt på drikkevanene, oppfordrer Randi hagen Eriksrud. Arkivfoto

Drikkevaner: Jula er over. - Ta en titt på drikkevanene, oppfordrer Randi hagen Eriksrud. Arkivfoto

Av
DEL

debatt 

Desember er den måneden i året vi kjøper mest alkohol i Norge, og det mangler ikke på anledninger til å drikke: julebord, julemiddagen, romjulsselskaper og nyttårsaften. For noen vil julekosen være starten på et alkoholproblem. Hva med å gi deg selv en pause fra alkoholen i januar?

Det er lov å kose seg litt ekstra i jula, men økt alkoholbruk i ferier og høytider har også en vond og vanskelig side: For noen kan de ekstra glassene være starten på et alkoholproblem. Veien fra forbruk til misbruk er dessverre kortere enn vi tror.

Avhengighetsproblemer oppstår ikke over natta. De utvikles ofte gradvis over tid. Forbruket øker jevnt. Antall dager man drikker alkohol i uka øker, og man drikker mye i hverdagen, ikke bare ved spesielle anledninger. Avhengigheten av den jevne alkoholtilførselen blir sterkere og sterkere.

I begynnelsen handler det sjeldent om overstadig beruselse, og den det gjelder oppfatter ikke at han har et problem eller er i ferd med å utvikle problemdrikking. I juleferien handlet det jo bare om at det må det være lov å kose seg litt ekstra, at en god flaske rødvin følger et godt måltid eller en annen hendig unnskyldning. Erkjennelsen av at man har et problem kommer som oftest lenge etter at avhengigheten er etablert.

Tegnene på at du har et problem kan være flere. Du synes det er vanskelig å slutte å drikke alkohol hver kveld. Du synes det er vanskelig falle til ro og sovne uten noen glass innabords. Du tåler mer alkohol før du blir påvirket nå enn tidligere, og kanskje har du flere ganger i løpet av julen lagt merke til at du drikker mer enn de rundt deg. Kanskje har du også gjort ting mens du var full som du angrer på eller ikke husker, og lagt merke til at andre har reagert på drikkingen din.

Det er lett å overse eller bortforklare faresignalene. Alkohol er vanedannende, og dragningen til alkoholen etter uker med høyt forbruk kan være sterkt. For noen vil det kreve disiplinert jobbing å bryte med det høye alkoholinntaket.

Det er bakgrunnen for at vi heier på folk som tar en pause fra alkoholen i januar. Det vil gjøre deg bevisst på hvor stor rolle alkohol spiller i livet ditt, og om du er i faresonen for å utvikle et usunt drikkemønster. Hvis du synes det er vanskelig å la glasset eller flaska stå, så vil en hvit måned bevisstgjøre deg på at du drikker litt for mye. Det kan gi deg den puffen du trenger for å etablere litt mindre fuktige alkoholvaner.

Jula er over for denne gang, og ferien er slutt. Det er igjen faste forpliktelser og rammer med jobb, skole, fritidsaktiviteter og treningsøkter. Husk også å ta en titt på drikkevanene dine. Noen kommer til å tenke tilbake til desember 2018 som den tida det begynte å gå galt. Sørg for at det ikke blir deg.

Randi Hagen Eriksrud

generalsekretær i AV-OG-TIL

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags