Derfor er jeg skeptisk til veiprising

SKEPTISK: GD har på lederplass tatt til orde for å utrede alternativer til dagens praksis med bomstasjoner. Det er Frps Morten Stordalen skeptisk til.

SKEPTISK: GD har på lederplass tatt til orde for å utrede alternativer til dagens praksis med bomstasjoner. Det er Frps Morten Stordalen skeptisk til. Foto:

Av
DEL

Leserinnlegg


På lederplass 13. november kritiserer GD meg for å være skeptisk til veiprising, som Arbeiderpartiet nå ønsker å utrede om man skal innføre i Norge. Kort fortalt går veiprising ut på at bilene vil bli utstyrt med en GPS som registrer hvor man kjører og hvor langt man kjører og at man betaler ut i fra det.

Jeg har gode grunner til å være skeptisk. Ap har ingen god historikk på bilavgifter for å si det forsiktig.

Ap la nylig frem sitt alternative statsbudsjett og der hever de engangsavgiften med ikke mindre enn 1,9 milliarder kroner. Om Ap hadde fått viljen sin ville det blitt dyrere å kjøpe seg bil. Om veiprising blir en realitet er jeg derfor sikker på at Ap vil se det som en gyllen mulighet til å melke bilistene for enda mer penger. Er veiprising først innført vil det være veldig enkelt å heve den for å skaffe seg mer penger.  Ap vil fjerne bommene og i stedet installere et taksameter i hver bil i landet der de selv bestemmer kilometerprisen.

Om Ap hadde oppriktig ment at bompenger er en dårlig og usosial måte å finansiere veibygging på så kunne de heller støttet oss i Stortinget når vi foreslår å kutte i bompenger, men det gjør de altså ikke.

Samtidig åpner Ap opp for å differensiere veiprisingen på bakgrunn av bilen du kjører. Det vil gå hardest utover unge og barnefamilier som ikke har råd til å kjøpe seg en helt ny Tesla. De kjører kanskje den dieselbilen som nettopp Ap oppfordret dem til å kjøpe for ikke mange år siden.

Veiprising kan også slå uheldig ut for distriktene. Det vil bety at mange mennesker vil måtte betale for å kjøre på veier som for lengst er bygget og betalt, og der det ikke står bommer i dag. De kan i praksis ende opp med å betale for kostbare kollektivprosjekt i byene.

Det er også grunn til å være bekymret for personvernhensyn ved veiprising. Jeg tror de fleste ikke ønsker at noen skal kunne spore bilen deres nøyaktig, vite hvor de kjører og hvor langt de kjører.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags