Svevende muligheter

Gondol: I Loen bor det 596 innbyggere. I Lillehammer ca. 28 000. Da må det vel være mulig å få til noe slikt her også? Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Gondol: I Loen bor det 596 innbyggere. I Lillehammer ca. 28 000. Da må det vel være mulig å få til noe slikt her også? Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Det debatteres hvor den nye E-6 skal legges. Uenigheten går på om det er best å legge den på øst- eller vestsida av dalføret ved Vingnes.

DEL

debatt 

De ulike alternativene hevdes å gi ulike konsekvenser for handel og besøk av reisende til Lillehammer, både til Strandtorget og til sentrum. Særlig sentrumshandelen er gjenstand for debatt. Det foretas utredninger, men jeg er i tvil om det er mulig å utrede seg fram til hva som faktisk vil bli konsekvensen av de ulike alternativene.

Er det nå slik at reisende langs E6 stopper tilfeldig og tar en tur opp til Gågata fordi de ser opp mot sentrum når de kjører forbi? Neppe.

Jeg tror dessverre heller ikke at analyser som konkluderer med mer eller mindre handel, eller flere eller færre besøkende med den ene eller andre løsningen, vil være tungen på vektskåla den dagen beslutningen om E-6 traseen blir tatt. Jeg tror det er helt andre hensyn som kommer til å være avgjørende for beslutningen.

Dersom vi skal styrke Lillehammer som stoppested og turistattraksjon, tror jeg vi heller bør sette kreftene inn på å gjøre det attraktivt og opplevelsesrikt i seg selv å stoppe hos oss. Vi må tørre å tenke stort nok, men ikke være urealistiske.

I Loen i Stryn har de klart det. De har bygget en gondolbane som på kort tid har blitt en suksess. Et spleiselag på ca. 250 millioner kroner mellom kommune/fylkeskommune, lokalt næringsliv, leverandører og investorer. Kan ikke vi gjøre det samme i Lillehammer? En gondol som binder Strandtorget sammen med Gågata og går videre oppover med stoppested ved OL-anleggene, Kanthaugen og til Birkebeiner stadion.

Gondolen vil bli en attraksjon i seg selv, og bidra til at flere turister tar turen til Lillehammer.

Minst like viktig er det at vi kan selv sette oss i førersetet og realisere ideen, uavhengig av hva sentrale myndigheter mener. Gondol vil også gjøre vintersportsbyen Lillehammer langt mer attraktiv. Bo på hotell i sentrum, ta skiene med i gondolen fra stasjonen i Gågata og ta den opp til Birkebeiner Stadion og nyt Europas beste løypenett i Gropmarka eller innover mot Nordseter og Sjusjøen.

Eller du kan bo på et (nybygd) hotell på Kanthaugen, ta skiene eller sykkelen rett ut i marka og ta gondolen ned til Gågata om kvelden for et bedre måltid.

Tilgang til og fra vintersportsbyen Lillehammer vil gjøre reiselivsnæringen langt mer attraktiv og konkurransedyktig. Gondol vil også styrke forutsetningene for å lykkes med bynære hytteområder. I tillegg er vi så heldige at vi sannsynligvis vil ha snø de kommende vintrene, i motsetning til andre norske byer. Dette fortrinnet må vi klare å foredle videre.

Gondol har vært lansert tidligere. Som argument imot, har en vist til alternativ med kollektivtrafikk i form av buss. Busser vil ikke kunne dekke dette behovet. Det er dessverre ikke spennende nok, og ingen attraksjon. Tida er nå moden for å ta ideen om gondol videre.

Vi som bor her vil kanskje ha mest glede av en gondol. Skal du handle, vil avstanden mellom Gågata og Strandtorget oppleves langt kortere med en gondolbane. For mange er dessverre ikke buss et reelt alternativ i den sammenheng.

Det er heller ingen ulempe at gondolen er miljøvennlig transport, både med tanke på energi og støy. Fylkeskommunen deler hvert år ut store summer til prosjekter med grønn profil. Gondol burde kvalifisere til dette. Andre byer har positive erfaringer med å gjøre sentrum attraktivt for myke trafikanter. De har opplevd økt handel som følge slike tiltak. En gondol vil være et godt bidrag til en slik målsetting.

Derfor er det viktig at politikerne i den kommende arealplanen legger inn at en slik gondol skal kunne realiseres. Offentlige og private aktører bør komme sammen og se om dette kan gjennomføres. Tar kommunen første skritt og legger til rette i planprosessen, vil det være langt større sjanser for å få med seg investorer og andre for å realisere ideen.

I Loen bor det 596 innbyggere. I Lillehammer ca. 28 000. Da må det vel være mulig å få til noe slikt her også?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags