En bedre Dovrebane

GRADVIS BEDRE: Dovrebanen skal gradvis bli bedre, skriver Ketil Solik-Olssen. Nå uten å love årstall for hva som skal skje når.

GRADVIS BEDRE: Dovrebanen skal gradvis bli bedre, skriver Ketil Solik-Olssen. Nå uten å love årstall for hva som skal skje når. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Leserinnlegg

 

Togtilbudet på Dovrebanen vil bli gradvis forbedret i årene fremover, med reduserte reisetider, flere avganger, økt setekapasitet og flere moderne togsett.

I år er det anleggsstart for prosjektet Venjar-Eidsvoll-Langset. Sammen med utbygging av dobbeltspor på strekningen Kleverud-Sørli-Åkersvika vil InterCity-tilbudet på Dovrebanen bli kraftig forbedret for de reisende.

Målet er å redusere reisetiden med 15 minutter, slik at togturen mellom Oslo og Hamar tar om lag én time. I tillegg legger Jernbanedirektoratet opp til halvtimesfrekvens til Hamar i 2026.

La meg også minne om at vi har gitt Nye Veier i oppdrag å bygge tunnel for dobbeltspor når veiselskapet nå bygger motorvei på E6 fordi Brumunddal. Det er et klart og håndfast signal fra regjeringen om at dobbeltspor skal bygges.

Våre visjoner for jernbanen står vi ved. Satsingen de siste fem årene viser at vi mener alvor. Handlingsprogrammet viser at det meste går som planlagt, men at noen prosjekter anbefales justert, basert på begrunnede faglige vurderinger.

Opposisjonen svartmaler når de da gir inntrykk av at jernbanesatsingen kollapser. Det tar jeg med stor ro, fordi jeg vet at svartmalingen er uriktig. Jeg håper innlegget bidrar til at alle som er glad i toget legger uroen til side, og i stedet bidrar til at vi bygger en bedre jernbane.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags