Med kontinuerlig utbygging, ville det blitt mer trafikk på ny E6. Og mer trafikk på ny E6 ville gitt større inntekter.

Av
DEL

debatt
 

Vi kan lese at bompengeselskapet for utbygging av E6 i Midt-Gudbrandsdalen sliter med å betjene lånet som er tatt opp for å delfinansiere bygging av strekningen E6 Frya–Sjoa (etappe 1). Årsaken er at en større del av trafikken enn beregnet følger gamle E6. Og dermed blir det mindre trafikk enn forutsatt på den nye veien. For å bøte på dette synes det å ligge an til at bomtakstene skal forhøyes. Alternativet er å forlenge bompengeperioden. Spørsmålet blir, hva er det som har gått galt, og hva kan gjøres?

Det er i hvert fall én forutsetning som har sviktet. Det som lå til grunn for beregningene av trafikk og bompengeinntekter var at strekningene Ringebu (Elstad)–Frya og Sjoa–Otta (etappe 2) skulle bygges rett etter at etappe 1 var klar. Altså kontinuerlig, helhetlig og effektiv utbygging. Deretter skulle takstene vi i dag betaler for å kjøre etappe 1 (33 km) fordeles på den samlede strekningen Ringebu (Elstad)–Otta (ca. 55 km). Det betyr at bompengetakstene i dagens fire bomstasjoner ville blitt redusert med ca. en tredjedel. Det vi gjør i dag er, for å si det litt enkelt: vi betaler for to, og får én. Vanligvis er ikke det akseptabelt. Det er det ikke her heller.

Det er åpenbart at med en kontinuerlig utbygging av etappe 1 og 2, ville det blitt mere trafikk på ny E6, og mindre på de lokale veiene. Og mere trafikk på ny E6 ville gitt større inntekter. Det var altså denne forutsetningen som lå til grunn for å beregne inntekter for å betjene lånet med en nedbetalingstid på 15 år. Og så var det forutsatt at staten fullt ut skulle dekke kostnadene med utbygging av etappe 2. Jeg håper at i hvert fall denne forutsetningen holder.

Dersom bomtakstene økes i de fire bomstasjonene mellom Frya og Sjoa, er det ikke gitt at inntektene øker tilstrekkelig. Vi får håpe at det ikke går så galt at fylkets garantiansvar for bompengelånet må tas i bruk.

Nye Veier AS vil nå overta ansvaret for videre utbygging av E6 i Gudbrandsdalen, inklusive strekningene på etappe 2 i Ringebu og Sel. Disse strekningene er med i gjeldende NTP, om enn altfor langt fram i tid. Utbyggingen var forutsatt gjennomført av Statens vegvesen. Så får vi håpe at strekningene på etappe 2 vil få tidlig prioritet innenfor Nye Veiers AS sin prosjektportefølje.

Stein Fyksen

Organisasjonen Bedre veier, tidligere prosjektdirektør i Statens vegvesen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags