E6 Vingrom–Ensby: Skal vi tenke en gang til?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

leserinnlegg

Uten firefelts motorveg havner Lillehammer i bakleksa. Så derfor er de store partiene og lokalavisa innstilt på å godta hva som helst. Selv om det skader miljø og lokalt næringsliv. Selv om det er i direkte strid med nasjonale mål for jordvern og miljøvern. Selv om det er i strid med vår felles framtid. Uten firefelts og 110 km/t opphører Lillehammer å eksistere. Er det virkelig slik?

Tenk om firefelts ikke kommer lenger enn til Mjøsbrua. At vi videre utbedret eksisterende veg med midtdelere og flere forbikjøringsfelt. Ville folk slutte å komme til hyttene sine på Sjusjøen og i Hafjell? Ville turistbussene med skiturister til Kvitfjell omdirigere til Hemsedal? Ville Maihaugen ligge der verdiløs og folketom – og det samme med Gågata?

Vi tror ikke det, og forundres over at lokale og regionale politikere og myndigheter, samt media ikke er mer opptatt av å ivareta sin rolle som talspersoner for Lillehammer og stedets kvaliteter.

Det sies at Staten uansett får det som den vil. Melodien er å la seg true, og det verste er visst altså om vegen ikke kommer NÅ! Det sies også at alt blir så mye verre om en fra lokalt hold ikke samarbeider. Da skal visst Lillehammer straffes med en enda dårligere løsning. Tro det den som vil.

Nylig har departementet vedtatt endelig plan for E6 sør for Trondheim. Her var kommunen og vegmyndighetene enige om en løsning, som Fylkesmannen leverte innsigelse mot. Avgjørelsen i departementet ga et, sett fra miljø- og jordvernsynspunkt, betydelig bedre resultat. Tuneller ble forlenga for å spare verdifulle naturområder. Bruer ble bygd på en mer skånsom måte, matjord ble spart.

Kan Terje Rønning og andre av Lillehammers politikere svare på hvorfor vi ikke kan ta oss tid til å jobbe for framtidsretta og bærekraftig samferdselsløsninger?

Heidi Kristoffersen

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags