Fåvang skoles uteområde – en bratt, grå og stusslig grusørken?

Silje Myhre Amundsen er kritisk til hvordan uteområdet ved  Fåvang skole er.

Silje Myhre Amundsen er kritisk til hvordan uteområdet ved Fåvang skole er. Foto:

Av
DEL

leserinnlegg
Et av kravene til skolens fysiske utemiljø i Opplæringsloven §9a er at uteområdene skal være utformet slik at de gir mulighet for lek, aktivitet og hvile. Fåvang skole ligger omsluttet av en grønn, frodig oase med frukttrær og fuglekvitter på alle kanter. Uteområdet til skolen derimot, er den grønne oasens klare motstykke. Den er grå og kjedelig, med få utfordringer som fremmer fysisk aktivitet. Store, bratte grusskråninger, en grå og svart fargepalett, og løvetann som det eneste blomstrende innslaget.

Er det her vi vil at ungene skal bruke flere timer om dagen, kanskje de eneste timene de har i døgnet til fri, uorganisert lek?

Forskning viser at attraktive, funksjonelle og inspirerende utemiljøer kan fungere som en naturlig forlengelse av innvendige læringsarenaer, og utgjøre en del av et helhetlig og stimulerende læringsmiljø. Alle skolebarn bør ha tilgang til en konkurransefri utearena, et grønt og frodig opplevelses- og aktivitetslandskap som stimulerer sanseapparatene, og som oppfordrer alle til lek og aktivitet, sommer som vinter.

Jo da, ungene vil fortsatt ha fotballbane si, og mange er også glade i slåball og husker. Men, i en tid der barn bruker stadig mer tid på digitale medier, er det viktig å erkjenne at skolen er en av de viktigste arenaene for fysisk aktivitet i barneårene. Det er ingen grunn til at verken foreldre, elever eller lærere skal akseptere uteområdet på Fåvang skole slik det fremstår i dag!

Amundsen Silje Myhre

Landskapsarkitekt mnla

Fåvang

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags