Hovdamoen sør for Randsverk bør vurderes som flyplass

Tolstadåsen ligger dårlig an som sted for flyplass. Hovdamoen sør for Randsverk bør vurderes, mener innsenderen.

Tolstadåsen ligger dårlig an som sted for flyplass. Hovdamoen sør for Randsverk bør vurderes, mener innsenderen. Foto:

Av
DEL

Leserinnlegg


Jørn Roger Hagen i Vågå skriver 16. juli i GD om historiske feilvurderinger, og mener at også nei til flyplass på Tolstadåsen i Vågå vil bli det. Undertegnede har hevdet at det prosjektet ligner for mye på den lite brukte flyplassen ved Leirin i Valdres, og mener fortsatt det.

Hagen har rett i at teknologiske forbedringer kan endre forutsetninger mye: Eventuelle elektriske fly får annen viktig fordel, i tillegg til at de blir utslippsfrie: De blir så støysvake at de kan benytte Kjeller flyplass, som ligger svært nær byen Lillestrøm, og ikke langt fra Oslo.

Rett linje fra Kjeller til Leirin er bare 15 mil. Den distansen kan komme innenfor rekkevidden for elektriske fly i overskuelig framtid. I så fall kan Leirin flyplass få daglig trafikk, som forutsatt da den ble bygd. Rett linje fra Kjeller til Tolstadåsen er 22 mil, så den distansen blir noe større utfordring for eventuelle elektriske fly.

Byene Ålesund, Molde og Kristiansund har hver sine flyplasser, og hver sine flyruter til og fra Gardermoen. Disse flyene går så å si over Tolstadåsen; men de går ikke ofte. Eventuell flyplass på Tolstadåsen kan fungere som et slags «nav» for Møre-trafikken, slik at det blir hyppige avganger med store fly fra Gardermoen til Tolstadåsen, der 3 relativt små fly da må stå klare for tur videre til hver sin by på Møre. På denne måten kan både byene på Møre og Tolstadåsen få relativt hyppige flyavganger.

Med bra veg mellom Nord-Sel og Vågå er Vågå sentral kommune i Norddalen. Tolstadåsen ligger likevel dårlig an som sted for flyplass, fordi det må investeres temmelig mye i adkomstveger, før det kan bygges noen flyplass der. Undertegnede mener derfor at også Hovdamoen sør for Randsverk bør vurderes. Dels fordi det der blir svært kort adkomstveg fra turistvegen Ottadalen-Valdres, og dels fordi den vegen er god adkomstveg til Jotunheimen nasjonalpark.

Mulighet for produksjon av minst tusen GWh billig og utslippsfri elektrisk kraft fall bort, da hele Sjoavassdraget ble vernet i 1973. Forutsetning for det vedtaket var at det i de berørte kommunene skulle bli annen virksomhet i stedet for kraftutbygging. Det vil si oppbygging av turistnæring, som visse steder i Valdres og i Hallingdal, som ikke ligger så langt fra Oslo.

Stor avstand fra Oslo er handikap som ikke forsvinner med ny E6, som brukerne må betale mye for. Da trengs det flyplass på Hovdamoen (eller på Tolstadåsen), for å få den næringsutviklingen det ble lagt opp til, med vern av Sjoavassdraget og etablering av nasjonalpark i Jotunheimen.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags