For nær Gardermoen?

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

leserinnlegg 


Fagernes lufthavn ved Leirin ble bygd da det var mest aktuelt å bygge ny hovedflyplass på Hurumåsen, ca. 4 mil sør for Oslo. Da det prosjektet ble flyttet til Gardermoen, ble det plutselig ca. 9 mil kortere vei fra hovedflyplassen til f.eks. Lillehammer. Planlagt Mjøs-flyplass på Rudshøgda ble da uten videre skrinlagt, og planlagt flyplass på Tolstadåsen ble et mer marginalt prosjekt. Flyplassen ved Leirin var da allerede bygd. Den er uheldigvis plassert på feil side av Begnadalen og høyt oppe, og er da for langt fra Hallingdalen.

Paul Barkve bor «på beste vestkant» i Oslo. Hvis han skal en tur opp til turistbyen Beitostølen i Valdres, så kan han velge fly hvis det er flyrute til Leirin. Ha kan da ta Holmenkollbanen til Oslo S og Flytoget videre til Gardermoen. Fra Leirin kan han ta buss ned til Fagernes, og antakelig annen buss videre opp til Beitostølen. Det er vel 99 % sikkert at han heller vil sette seg i sin gode bil, og kjøre E 16 til Fagernes og Rv 51 videre til Beitostølen!

«Alle ser at det er helt nødvendig med ny, rasjonell vei mellom flyplassen (ved Leirin) og Gudbrandsdalen», skriver Barkve i innlegg datert 16. februar. Med «Gudbrandsdalen» mener han vel Forset i Vestre Gausdal, og med «ny, rasjonell vei» mener han vel bl.a. 9 km tunnel fra Forset opp til Kittilbu, der den eksisterende veien har voldsom stigning og mange «hårnålsvinger»? Har Barkve «planlagt» vei på kart uten høydekoter?

Også undertegnede «planlegger» veier på kart; men det må være kart med høydekoter, og veiene bør legges langs heller enn på tvers av høydekotene. At den eksisterende veien mellom Forset i Gausdal og Leirin nær Fagernes er «urasjonell» skyldes at den nødvendigvis må krysse et antall daler og åser/fjell, så vei med høy standard der ville vel koste flere milliarder kroner?

Det er grense for økonomisk vekst, og grense for hvor mye som bør investeres i kommunikasjoner: Undertegnede mener at E 6 vil trenge 4 kjørefelt bare nordover til krysset ved Strandtorget på Lillehammer, hvis strekningen Lillehammer-Otta avlastes med «turistvei» gjennom Saksumdalen, Vestre Gausdal, Espedalen, Murudalen, og langs Lemonsjøen eller Tesse videre til Ottadalen.

Blir slik «turistvei» et bedre alternativ enn flyplass på Tolstadåsen, for flere kommuner? Med slik «turistvei» helt til Ottadalen, kan eventuell flyplass sørvest eller nordvest for Randsverk få gode veiforbindelser, både i Sjodalen til Jotunheimen og ned i Ottadalen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags