Jotunheimen lufthavn?

Jo Heringstad foreslår flyplass  sør for Randsverk eller sør for Tesse. (Ill.foto)

Jo Heringstad foreslår flyplass sør for Randsverk eller sør for Tesse. (Ill.foto) Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

leserinnlegg  

Det er lenge siden ordførerne Ola Dahl i Sel og Sigurd Granerud i Vågå dro i gang planlegging av flyplass oppe på Tolstadåsen, som ligger i Vågå men nær grensen mot Sel. Samtidig med at denne planen «har samlet støv» er det bygd lignende flyplass oppe ved Leirin øst for Fagernes i Valdres, som har blitt stor skuffelse økonomisk sett. Det kan ikke unngås at Tolstadåsen-prosjektet sammenlignes med feilinvesteringen ved Leirin, og da blir enda mindre aktuelt.

I ettertid er det klart at flyplassen ved Leirin er feilplassert: Valdres og Hallingdal trengte én felles flyplass, som ble planlagt på Klanten nær Rv. 51. Det var vel litt for langt fra Fagernes og litt for nær Gol, og på feil side av fylkes- og kommunegrense? Er også den planlagte flyplassen på Tolstadåsen feilplassert? At den vil kreve «om lag ein og ein halv milliard» som investering tyder vel på det.

Undertegnede har sett en furumo sør for Leirflata langt oppe i Heidal som mulighet for billig flyplass; men den har minst én alvorlig ulempe: Det er temmelig barskt vinterklima der, så det er fare for ising på fly både nede på bakken og oppe i lufta. Vinterklimaet er moderat noe høyere oppe i landskapet, som på Hovdamoan sør for Randsverk. Annen fordel med det stedet er at det ligger nær Rv. 51 i Sjodalen og til Jotunheimen.

Også Lom og Skjåk trenger flyplass innen rimelig avstand: Langs Fugelsætermyrene sør for Tesse er det et noenlunde flatt areal, som kan bli flyplass med innflyging over Tesse. Flyplass der vil trenge ny vegforbindelse langs Tesse og ned til Garmo i Lom, som kan bygges med noe mindre stigning/fall enn den bratte delen av Rv. 51 ned til Vågåvatnet, så den sistnevnte vegen kan stenges når det er vanskelig føre.

Kommunene Vågå og Lom har «mistet» betydelige inntekter med vern av Sjoa og Bøvre. Det har vist seg å være vanskelig å erstatte disse inntektene med å satse på turistnæring, fordi avstandene fra Oslo og Gardermoen er (for) store. Da er det vel et rimelig krav at storsamfunnet «spanderer» såpass mye på en flyplass sør for Randsverk eller sør for Tesse, at det kan komme en «Jotunheimen lufthavn» der?

 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags