Lillehammer lufthavn, Fagernes

Paul Barkve vil knytte Lillehammer-navnet til flyplassen på Leirin.

Paul Barkve vil knytte Lillehammer-navnet til flyplassen på Leirin. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Leserinnlegg 

GD hadde et innlegg 13. d.m. som prøver «å bære havre til en dau hest», Jotunheimen lufthavn, og sier også at «I ettertid er det klart at flyplassen ved Leirin er feilplassert». Det er galt! Feilen ligger i at ingen i ettertid har tatt tak i mulighetene som flyplassen ved Fagernes har.

Tidl. samferdselssjef, Arild Bøhn, sa helt klart i Oppland Arbeiderblad 7. desember 1998 hvorfor flyplassen ble bygget: «Formålet var å bedre tilgjengeligheten på Indre Østlandet, ikke bare for Valdres.» Hvorfor er det ikke blitt jobbet for å nå det målet? Hvorfor har intet blitt gjort med infrastrukturen i løpet av de tretti årene som er gått siden flyplassen åpnet?

Ja, det er som å kjøpe en dyr bil, men la være å kjøpe drivstoff! Hvem har ansvaret? Alle ser at det er helt nødvendig med ny, rasjonell vei mellom flyplassen og Gudbrandsdalen for at tilgjengeligheten dit skal fungere for flyplassen. Har man sagt A, er det ikke på tide også å si B?

Men for at Gudbrandsdalen skal fatte «eierskap» og styre utenlandske gjester via Fagernes, må det samtidig erkjennes at da trenger det profesjonelle reiselivsmiljøet i Lillehammer å bli direkte involvert i markedsføringen. Denne funksjonen har hittil holdt til på Fagernes. Siden flyplassen åpnet i oktober 1987, har aldri det årlige passasjertallet oversteget 30.000. Men det var den gang med sterkt subsidierte rutefly og OL på Lillehammer.

Nå er virkeligheten en annen. I 2017 var det bare 1818 passasjerer. Da står det ikke til troende med fagre ord og blide fjes at NÅ skal det bli så mye bedre om bare staten (les: skattebetalerne) tar 90 % av regningen. Med sterk støtte av offentlige midler til virksomheten i alle 30 år, kunne det kanskje passe med en smule realisme i denne saken? Å vise handlekraft med bakkekontakt?

Lillehammer-navnet er et internasjonalt kjent begrep. Leirin er det ikke! Kjente begrep betyr mye i internasjonal markedsføring. I dette tilfellet utgjør forskjellen trolig flere hundre millioner kroner. Flyplassen ligger hvor den ligger. Er det ikke underordnet hvem som er driver, bare det fører til flere tilreisende – til glede for både Valdres og Indre Østlandet?

Nytt veisamband styrker også lokalisering av det nye hovedsykehuset til Lillehammer, nytt bo- og arbeidsmarked i Innlandet med Lillehammer i sentrum og ny mjølkeveg fra Valdres til Gudbrandsdalen, for å nevne noen. Indre Østlandet befinner seg i en brytningstid. Beslutninger skal tas med konsekvenser for generasjoner fram i tid. Hvem tar tak i mulighetene for Lillehammer og for Innlandet inkludert Valdres?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags