Karl mista førerkortet

AUGUST 2016: GD skrev om førerkorttester for eldre.

AUGUST 2016: GD skrev om førerkorttester for eldre.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

leserinnlegg
For vel ett år siden fikk jeg høre at min sambygding Karl hadde mista fører kortet. Da skrev jeg debattinnlegg til GD og engasjerte meg i saken. Jeg takker Morten Nordby, Lillehammer, GD ved sine medarbeidere Einar Odden, Halvor Torgersrud og Jostein Hernæs, for deres artikler og kommentarer i saken. Det har gledet meg.

Vi ser nå stadig oftere at saken tar nye vendinger i Stortinget, via Ap og S sine representanter, Myrli og Odnes.

Det kan nå se ut som om gruppen 75+ ikke lenger skal henge i gapestokken. Det er oppdaget at den redsel som våre byråkrater og andre organisasjoner har, ikke har rot i grunnleggende data fra våre naboland.

Våre forsikringsselskaper måler risikogrupper på en helt annen måte, de ser hvem som mest belaster trafikken. Sparebank 1 Forsikring måler kjørescore. Mitsubishi, Toyota og Hyundai har sjåførene som kjører med mest flyt. I andre enden av skalaen finner vi Mini, BMW og Lexus.

TV 2 skriver i en artikkel: Ifølge Folksam-studien er BMW-førere involvert i singelulykker mer enn ti ganger oftere enn Toyota-førere. Dersom vi i ser på statistikken på alder av sjåføren, ser vi at unge menn (18-20 år) og eldre kvinner (80 +) er oftest involvert i ulykker.

Jeg skal ikke påberope meg dyp å god kunnskap om saken, men den trakassering som den enkelte føler seg utsatt for ved kognitiv test hos legen må fram i lyset. Derfor leser jeg med stor interesse Sivilombudsmannens årsberetning for 2017, fra side 40 å utover: "Rettssikkerhet ved tilbakekall av førerkort når helsekravene ikke er oppfylt. Det overtramp som er begått ved inndragelse av førerkort ved obligatorisk kognitiv test bør føre til fornyet vurdering av den enkelte for om mulig at de får en oppreisning."

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags