Trygg Trafikk bommer

Førerkort: Trydd Trafikk bør revurdere sitt syn på eldre bilførere, mener Sverre Gran, og viser til at  krav om helseattest ikke har gitt noen gevinst.Ill.foto

Førerkort: Trydd Trafikk bør revurdere sitt syn på eldre bilførere, mener Sverre Gran, og viser til at krav om helseattest ikke har gitt noen gevinst.Ill.foto

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Leserinnlegg 

Det er nå politisk flertall for å fjerne den obligatoriske helsesjekken for bilførere over 75 år. 26. april, i NRK Kveldsnytt, opplyste samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og helseminister Bent Høie (H) at regjeringen vil fjerne det generelle kravet om en slik helsesjekk. Begrunnelsen er blant annet at spesielle kravet til eldre bilførere ikke har gitt bedre trafikksikkerhet!

For noen av oss som har arbeidet med å få fjernet denne aldersdiskriminerende kravet til eldre bilførere i snart 2 år, er denne konklusjonen fra statsrådene ingen nyhet. Men det har tatt sin tid å få fram denne sannheten. Hvorfor?

På besøk i Stortinget, på møte med statssekretær i Samferdselsdepartementet, i e-mailer fra NAF, Pensjonistforbundet, og andre,- er det bl.a. blitt vist til nettsidene til Trygg Trafikk hvor det bl.a. står: «Likevel er det personer over 75 år som har størst skaderisiko i trafikken, hvis en ser bort fra de yngste og mest uerfarne sjåførene.»

Også regnes det opp en masse ulykker under overskriften ; «Ulykker med eldre bilister.»

Det er tydelig at Trygg Trafikk har status og innvirkning på beslutningsprosesser i utformingen av forskrifter og krav i trafikken. Uten tvil gjør Trygg Trafikk et godt arbeid på mange områder for å nå målsettingen; nullvisjon,- ingen drepte.

Men nå når det blir framlagt resultater fra Tyskland, Danmark, Sverige,- og Norge, er det da ikke tid på å revurdere sitt syn på eldre i trafikken?

Det blir sagt at det kreves kunnskap og selvinnsikt for å utøve selvkritikk,- å endre mening! Jeg vil i det lengste håpe at slike personer finnes i Trygg Trafikk.

NAF går nå inn for å fjerne den obligatoriske helsesjekken for eldre bilførere.

Etter at samferdsels- og helseministeren hadde opplyst om endringene på Kveldsnytt, var det et innslag fra Trygg Trafikk som gikk imot endringer. Hva er det Trygg Trafikk begrunner dette med? Har de statistikk, forskning eller noe annet som underbygger deres skepsis? Eller er det fordommer og myter som styrer Trygg Trafikks holdninger til eldre som bilførere?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags