Gondolen som løser det meste

Av
DEL

leserinnlegg 

Ser at Høyre i spørsmålet om boplikt i byen igjen kommer dragende med gondol som en del av kollektivtrafikken i småbyen. Noen ganger lurer jeg på om tilhengerne av gondoler sjøl bruker buss eller annen kollektivtrafikk. Til å fra gondolens stoppesteder skal vi gå med bæreposene, eller skal det være busser dit?

Gondoler er dyrt både når det gjelder investering og ikke minst trengs mye personale til drift. Bemanning på hvert stoppested er nødvendig av sikkerhetshensyn. Hvis kommune eller fylke ser seg i stand til å betale for flere ansatte i kollektivtrafikken, så bruk heller pengene på bussjåfører og hyppigere avganger for små busser i byen og de nære boligstrøkene. Gjerne med elbusser. Jeg har flere ganger besøkt en italiensk småby omtrent på samme størrelse som Lillehammer og med like mange bratte bakker. Der går gratis minibusser rundt mellom bakketoppene hele dagen. Og de har også en helt vanlig heis fra en parkeringsplass nede i dalen og opp til det gamle bysentrum på bakketoppen. Ande steder i utlandet har jeg sett overbygde rulletrapper opp de bratte bakkene. Rulletrappa går hele dagen uten tilstedeværende personale. Velprøvd teknologier det også. I bruk i storbyenes undergrunnsbaner verden over. Buss og rulletrapp er vel knapt en turistattraksjon, men det fungerer fint og er trolig langt billigere enn gondolbane.

Les også: Gondol med muligheter i Lillehammer

Les også: Strenge krav til en gondolbane i Lillehammer

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags