Vi må skape en vinnerkultur i skolen i Innlandet!

Av
DEL

leserinnlegg
Alle politiske partier har som mål for sin skolepolitikk at den skal skape verdens beste skole, og lokalt snakker vi om Norges beste. Det er svært mange ulike meninger og løsninger for hvordan vi skal klare det, men det er helt åpenbart at vi er nødt til å tilpasse løpet og undervisningen etter hver enkelt elev. A4-eleven eksisterer ikke, og ulike elever trenger ulike veier å gå for å nå målene sine.

I opplæringsloven står det at vi plikter å legge til rette for alle elever, og at man har krav på tilpasset opplæring. Like viktig som at vi skal hjelpe de som trenger litt ekstra, er det at vi må gi utfordringer til de elevene som trenger det. Et slikt tilbud finnes dessverre ikke overalt i dag, og Innlandet er et eksempel på det.

I dagens skolesystem har man mulighet til å ta studieforberedende løp på fire eller fem år dersom det passer bedre. Den muligheten for tilpasning bør vi også kunne tilby de elevene som på den andre siden ønsker flere utfordringer. Vi trenger å skape en kultur hvor det er like kult å være flink på skolen, som det er å ha den nyeste jakken eller mobiltelefonen.

I fylkestingsprogrammet til Innlandet Høyre har vi vedtatt at vi ønsker et prøveprosjekt hvor noen elever kan få mulighet til å søke seg inn på et to-årig studiespesialiserende løp. Det er et forslag som fylkesråd for utdanning i Hedmark, Aasa Gjestvang har sagt hun er i mot.

Å ta studiespesialiserende over to år, vil etter all sannsynlighet ikke være et tilbud som ikke passer alle. Det kreves allerede ganske mye for å fullføre tre år på normert tid, og et to-årig løp vil da naturligvis være ganske mye tøffere. Vi vet heller ikke om elevene i Innlandet vil søke seg inn på et slikt tilbud, men et prøveprosjekt hvor vi samtidig får målt interessen er fornuftig. Det skader ikke å prøve, og det holder ikke å si at «det passer ikke her», fordi det vet vi ikke når vi ikke har prøvd. Det finnes i dag en håndfull elever i Innlandet som søker skoler i andre fylker for å få flere utfordringer, og mange av de vil vi kanskje få bevart her om vi kan gi de dette tilbudet.

Det er flere grunner til at et slikt tilbud er fornuftig. I tillegg til at det er nyttig for elevene selv, er det samfunnsøkonomisk gunstig at elever som ønsker å bli ferdig med utdanning tidligere for å komme seg tidligere i jobb får muligheten til det.

Alt i alt er det en vinn-vinn sitausjon, og det verste som kan skje er at tilbudet ikke faller i smak hos elevene i Innlandet. Det har vi lite å tape på, og i det minste er vi en erfaring rikere.

Gjertrud Nordal

3.kandidat Innlandet Høyre

Stange

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags