Er du ferdig med innovasjon, da er du ferdig

Det som var best i går, er ikke nødvendigvis best i dag, og kanskje ikke en gang godt nok i morgen.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Det som var best i går, er ikke nødvendigvis best i dag, og kanskje ikke en gang godt nok i morgen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

“Gårsdagens suksess er ingen garanti for morgendagens suksess”, heter det. Det gjelder så vel kjærligheten, idrett som arbeidslivet - om du er arbeidstaker eller bedrift.

DEL

Debatt 

Men selv om skilsmisseraten er høy og de fleste idretter har flere deltakere utenfor enn pallen, hindrer det ikke oss i å prøve oss på nye ekteskap og nye turneringer.
Slik er det også i næringslivet. Endring har vært den eneste konstante i mange år, i noen bransjer enda mer enn i andre. Bedriftene er nødt til å drive med innovasjon for at de skal kunne være med i fremtiden.

Globalisering og digitalisering bidrar til at kundene- og markedets behov endrer seg raskere nå enn noen gang. Og spådommene for fremtiden er mørke. Ifølge Virke-sjef Vibeke Madsen kan en tredjedel av dagens jobber forsvinne på grunn av automatisering og digitalisering.
Konsulentselskapet SAS Institute tror automatisering vil gjøre halvparten av jobbene i finans i Norge overflødig. En karriere i regnskap eller i banksektoren har relativt sett gitt trygghet. Men blockchain-teknologi kan nok komme raskere enn vi aner.

Facebook og Google har kostet flere journalister jobben, men samtidig skapt nye jobber i digitalbyråer. Og så finnes det eksempler hvor robotisering har muliggjort norsk produksjon på bekostning av kinesiske fabrikker.

Det som var best i går, er ikke nødvendigvis best i dag, og kanskje ikke en gang godt nok i morgen. Den kompetanse som i mange år har vært grunnlaget for verdiskaping og inntjening i bedrifter, gir ingen sikkerhet for fremtiden.

De produktene og tjenestene enkelte leverer i dag, vil ikke nødvendigvis være like etterspurt om kort tid. Endringene i markedet går raskt, og bedriftene er nødt til å øke endringshastigheten for å henge med.

Det er tøft når markedet endrer seg, mens menneskene i din organisasjon ikke gjør det. Eller i hvert fall ikke i samme tempo. Derfor er det så viktig med fokus på innovasjon og en innovasjonskultur som gir rom for å feile.

Det vi vet om innovasjon og utviklingsprosjekter er at det garantert ikke går 100 prosent som planlagt.

Noen ganger tar utviklingsprosessen utgangspunkt i antakelser om kundebehov som ikke er riktige, andre ganger er vi ikke bevisst de antakelser vi legger til grunn. Også gjøres det rett og slett feil innimellom.

Det gjør ofte at læringskurven er bratt! Men tenk om vi gjorde feil og kurven skulle være helt flat likevel. Det er essensielt med innovasjonsarbeid at det er rom for å gjøre feil, under forutsetning av at vi får bedre innsikt.

Innovasjon handler ikke bare om å ha en idè, men også om hva du velger å gjøre med idèen.

Gjennom et praktisk kurs i innovasjon vil Skåppå, i samarbeid med Innoco og Gudbrandsdal Industrinettverk, gi bedriftene i Lillehammer-regionen og Gudbrandsdalen muligheten til å øke sin innovasjonskompetanse, og gjøre noe med de ideer de har.

Det er bare å øve og feile, og fortsette innovasjonsarbeidet. Som Innoco sier, hvis du er ferdig med innovasjon, da er du ferdig.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags