Klimamål og flyreiser

GARDERMOEN: Bør det innføres kvoter for antall Sydenturer pr år, undrer innsenderen.

GARDERMOEN: Bør det innføres kvoter for antall Sydenturer pr år, undrer innsenderen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Leserinnlegg  

Fra 1.januar 2018 gjelder Lov om klimamål i Norge. Loven fastsetter mål for reduksjon av utslipp av klimagasser, for henholdsvis år 2030 og 2050.

Konsernsjef i Statoil, Eldar Sætre, skriver i Aftenposten 10.10.17: Klimaendringer er ikke et spørsmål om tro. Dette er vitenskap. Menneskeskapte klimaendringer skjer, og det vil få dramatiske konsekvenser dersom vi ikke klarer å stoppe dem.

Likevel mener han Statoil og Norge må fortsette å produsere olje og gass i fremtiden. Fordi etterspørselen er der, og alternativene til norsk olje og gass har relativt høyere utslipp av klimagasser. Kort fortalt. Kanskje er det noe i det, isolert sett. Han vil likevel utvikle Statoil fra et oljeselskap til et bredt energiselskap.

Oljeindustrien er langsiktig, det tar lang tid fra investeringer til lønnsom produksjon. Industrien har avtale med staten om at staten dekker 78 prosent av utviklingskostnadene, mot at industrien betaler staten 78 prosent av fortjenesten til slutt. Kort fortalt.

Dette har vært lønnsomt for begge parter hittil. Hvis alternativ energi til olje og gass videreutvikles til konkurransedyktig energi, kan etterspørsel etter olje og gass reduseres. Pris og lønnsomhet kan falle, noen mener ganske fort. Statoil er storinvestor også i alternativ energi, men Staten - og vi - kan fort bli sittende igjen med skjegget i postkassa.

Transport er en kilde til store utslipp av klimagasser, andel ca. 30 prosent tror jeg. Flytransport tar en stor del av dette. GD skriver 23.10.17 på side 2: Nordmenn flyr i dag ti ganger så mye (kan det være riktig?) som en gjennomsnittlig europeer. Kan en slik utvikling fortsette dersom Norge skal nå sine klimamål? Svaret er åpenbart nei. Så etterlyser redaktøren politisk handling; både regjering og opposisjon har en jobb å gjøre.

Som arkitekt har jeg registrert følgende: Siden OSL Gardermoen åpnet i 1998 har trafikken økt fra 17 til 24 millioner reisende i året. En nylig ferdigstilt utvidelse av flyplassen gir en samlet kapasitet på 32 millioner reisende. Den opprinnelige terminalen fra 1998 ble internasjonalt berømmet for fremragende arkitektur og funksjonalitet. Den nåværende ombyggingen og utvidelsen til 14 milliarder kroner, har medført en ny pir på fly-siden. Etter min vurdering en misdannelse på en flott bygning, på forsiden eller baksiden, ettersom man ser det. Avinor, som steller med flyplasser i Norge, ser for seg at nordmenn vil fly omtrent dobbelt så mye i 2050.

Tilbake til GD-redaktørens bekymring. Politikerne kan påvirke flyreisevolumet med en egen avgift, det har vært prøvd, men det ble mye rabalder. Eller det kan etableres en kvoteordning, f.eks. 1 eller 2 badeturer til Syden pr år pr person. Redaktøren inviterte til debatt, det er viktige spørsmål for våre barns fremtid. Antagelig viktigere enn 10 eller 14 ukers pappaperm ved barnefødsel, men temaet var fraværende i valgdebatten i høst.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags